“I WANT THEM AS PAGES OF A BOOK”: THE ILLEGIBLE WRITINGS OF MIRTHA DERMISACHE
PDF (Español)

Keywords

Mirtha Dermisache
escrituras ilegibles
arte contemporáneo
publicación artística
escritura en el arte Mirtha Dermisache
illegible writings
contemporary art
artistic publishing
writing in art

How to Cite

Andrade Kobayashi, M. “‘I WANT THEM AS PAGES OF A BOOK’: THE ILLEGIBLE WRITINGS OF MIRTHA DERMISACHE”. Universum (Talca. En línea), vol. 38, no. 2, Dec. 2023, pp. 455-8, doi:10.4067/S0718-23762023000200455.

Abstract

In this paper, I propose an understanding of Argentinian artist Mirtha Dermisache (1940-2012) illegible writings as a system of artistic communication and exchange. I argue that this condition is sustained in three fundamental aspects: a textual exploration of great stylistic variety; the implementation of different mechanisms and strategies that reinforce its quality of writing; and the conception that the work is only ‘completed’ once it is edited, disseminated, and read. To validate this argument, I exam Dermisache's pedagogical work in the “taller de Acciones Creativas” (1975-2012) and the “Jornadas del Color y de la Forma” (1975-1981);  and through a detailed analysis of her works produced between 1967 and 1974, I give an account of her reflections on writing, reading and editing.

https://doi.org/10.4067/S0718-23762023000200455
PDF (Español)

References

Arze, R. (24 de enero de 1980). Mirtha Dermisache. Diario Clarín.

Barthes, R. (1986). Retórica de la imagen. Lo obvio y lo obtuso. Paidós.

Barthes, R. (2002). Variaciones sobre la escritura. Variaciones sobre la escritura. Paidós.

Becerra, F. (2019). Mirtha Dermisache: Desaprender a escribir. Saposcat http://saposcat.cl/mirtha-dermisache-desaprender-a-escribir-felipe-becerra/

Cañada, L. (2017). Las Jornadas del Color y de la Forma (1975-1981). El arte como praxis vital. En A. Pérez R. (Ed.), Mirtha Demisache. Porque ¡Yo escribo! (pp. 49-63). MALBA.

Carrera, A. (2009) Las escrituras ilegibles de Mirta Dermisache. Ensayos murmurados. Mansalva.

Chejfec, S. (2019b). Del Libro Nº 8, 1972 a El mes de las moscas. Apuntes sobre una experiencia de traducción difusa (o Apuntes sobre la idea de un vestido). [Conferencia inédita].

Corominas, J. (1987). Breve diccionario etimológico de la lengua castellana. Gredos.

Cozarinsky, E. (abril 1970). Un grado cero de la escritura. Panorama (156), 21-27.

Dermisache, M. (2017). Selected Writings. Siglio/Ugly Ducling Presse.

Chejfec, S. y Dermisache, M. (2019). Libro no 8 (1970) / El mes de las moscas. N direcciones.

Drucker, J. (1998). The Myth of the Democratic Multiple. Figuring the Word. Granary Books.

Elkins, J. (2001). The Domain of Images. Cornell University Press.

Fajole, F. (2019). Mirtha Dermisache: L’e?criture autre, a? elle-me?me. Centro de Estudios en Disen?o y Comunicacio?n (75), 83-97.

Gache, B. (2017). Consideraciones sobre la escritura ase?mica: el caso de Mirtha Dermisache. En A. Pérez R. (Ed.), Mirtha Demisache. Porque ¡Yo escribo! (pp. 15-31). MALBA.

Genette, G. (2001). Introducción. Umbrales. Siglo XXI.

Libertella, H. (1990). Ensayos o pruebas sobre una red herme?tica. Grupo Editor Latinoamericano.

Mezza, C. et. al (2017). Mirtha Dermisache, vida y obra. 1940-2012. En A. Pérez R. (Ed.), Mirtha Demisache. Porque ¡Yo escribo! (pp. 255-288). MALBA.

Pérez R, A. (2017). Metodología para una libre expresión. En A. Pérez R. (Ed.), Mirtha Demisache. Porque ¡Yo escribo! (pp. 255-288). MALBA.

Pomie?s, J. (marzo 1992). Mirtha Dermisache. El mensaje es la accio?n. Uno Mismo (105), 49.

Prieto, J. (2020). La línea pseudoalfabética: apuntes sobre lo ilegible en Mirtha Dermisache y León Ferrari. Cuadernos LIRICO (21), 1-31.

Rimmaudo, A. y Lamoni, G. (2011). Entrevista a Mirtha Dermisache. Mirtha Dermisache. Publicaciones y dispositivos editoriales. Pontificia Universidad Cato?lica Argentina, 2011.

Schraenen, G. (2017). Un affaire transatlántico. En A. Pérez R. (Ed.), Mirtha Demisache. Porque ¡Yo escribo! (pp. 33-47). MALBA.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Universum (Talca. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.