This is not a museum: The Skoghall Konsthall of Alfredo Jaar y LiMAC of Sandra Gamarra
PDF (Español)

Keywords

Alfredo Jaar
Sandra Gamarra
The Skoghall Konsthall
LiMAC
contemporary Art Museum Alfredo Jaar
Sandra Gamarra
The Skoghall Konsthall
LiMAC
museo de arte contemporáneo

How to Cite

Andrade Kobayashi, M. “This Is Not a Museum: The Skoghall Konsthall of Alfredo Jaar Y LiMAC of Sandra Gamarra”. Universum (Talca. En línea), vol. 36, no. 2, Nov. 2021, pp. 329-44, doi:10.4067/s0718-23762021000200329.

Abstract

At the beginning of this century, in the cities of Skoghall, Sweden, and Lima, Perú, the artists Alfredo Jaar (Santiago, 1956) and Sandra Gamarra (Lima, 1972), founded two special museums of contemporary art: The Skoghall Konsthall and LiMAC. Because –until then– none of these cities had one, Jaar and Gamarra intended to supply that void with their respective projects. In this essay, I will analyze some of the issues that both museums set up in relation to the artistic mechanisms and the social practices associated to this kind of institutions. Besides, I suggest that the central strategy of the rhetoric of The Skoghall Konsthall and LiMAC consists in the negation.

https://doi.org/10.4067/s0718-23762021000200329
PDF (Español)

References

Augé, Marc. Los no-lugares. Espacios del anonimato. Barcelona: Gedisa, 2008.

Copeland, Mathieu, Balthazar Lovay (eds.). The Anti-Museum: An Anthology. Colonia: Verlag Der Buchhandlung Walther Konig, 2017.

Corris, Michael. “White out. Alfredo Jaar`s Lament for los Images”. Art Monthly, Oct. 2002: 6-10.

Doherty, Claire. Public Art (Now): Out of Time, Out of Place. London: Art Books Publishing, 2015.

Estévez, Ruth. “Sandra Gamarra”. Código. Web: http://galerialeme.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/01/codigo50_abrmai09.jpg. Acceso: 08-08-2018.

Gallardo Saint-Jean, Ximena. Museo de copias. El principio imitativo como proyecto modernizador. Chile, siglos XIX y XX. Santiago: Editorial Universidad Alberto Hurtado, 2016.

Gamarra, Sandra. “Emergencies Catalogue, Castilla y Leon Museum of Contemporary Art, 2005”. Galería Leme. Web: http://galerialeme.com/en/?artist_text=limac-at-musac. Acceso: 08-08-2018.

Godoy Vega, Francisco. “Ante los museos de Alfredo Jaar”. Crítica. Web. http://critica.cl/artes-visuales/ante-los-museos-de-alfredo-jaar. Publicación: 07-07-2010. Acceso: 02-08-2018.

LiMAC, http://li-mac.org/es/. Acceso: 08-08-2018.

Philips, Patricia C. “The Aesthetics of Witnessing: A Conversation with Alfredo Jaar”. Publicart. Web. http://www.publicart.ie/main/thinking/writing/writing/view//a42117773b66aedacec0bba127955203/?tx_pawritings_uid=43. Acceso: 08-08-2018.

Thorp, Scott. “Alfredo Jaar: A Model of Thinking”. Art Pulse Magazine. Web. http://artpulsemagazine.com/alfredo-jaar-a-model-of-thinking. Acceso: 08-08-2018.

Schweizer, Nicole. “La política de las imágenes. Un recorrido a guisa de introducción”. Alfredo Jaar. La política de las imágenes. Santiago: Metales Pesados, 2008.

Valdés, Adriana. “«No pienses como un artista, piensa como un ser humano». Apuntes para una poética de Alfredo Jaar”. Memorias visuales. Arte contemporáneo en Chile. Santiago: Metales Pesados, 2006.

Valdés, Adriana. “Alfredo Jaar. «Soy un arquitecto que hace arte»”. ARQ. 70, diciembre, 2008: 12-15.

Vidler, Anthony, “Vagabound Architecture”. The Architectural Uncanny. Cambridge y Londres: MIT Press, 1992.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.