Abstract
This article examines the function of urban landscapes in the novels Mrs Dalloway (1925) and Este domingo (1966), taking into account similitudes and differences from a comparative focus that stresses reciprocal and non-hierarchical relationships between the works. In particular, the study explores the way in which landscapes appeal to subjects not only through gratification, but most importantly, from a sense of threat expressed in two critical spaces associated to the writings of Woolf and Donoso: moments of being and obscenity. Rooted in distinctive poetics and narrative resources, both spaces place subjectivities on trial outside the realm of representations, and closely connected with landscape nets that reveal the interdependence between the exteriority of the landscape and the interiority of the subject.
References
Agamben, G. (2015). Idea de la prosa. Adriana Hidalgo.
Augé, M. (2000). Los no lugares. Gedisa.
Benjamin, W. (1989). Discursos interrumpidos I. Taurus.
Benjamin, W. (2005). París, capital del siglo XIX. Libro de los pasajes (pp. 37-49). Akal.
Bergson, H. (1920). II. The Soul and The Body. Mind-Energy (pp. 37-73). Holt & Co.
Coutinho, E. (2018). Literatura comparada en América Latina: una disciplina transcultural. Cuadernos del CILHA, 19(2), 15-24. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cilha/article/view/1666
De Miguel, R. (1867). Nuevo diccionario latino-español etimológico. F. A. Brockhouse.
Donoso, J. (2009). Diarios, ensayos, crónicas. RIL Editores.
Donoso, J. (2016). Diarios tempranos. Donoso in progress, 1950-1965. Ediciones UDP.
Donoso, J. (2006). Este domingo. Punto de Lectura.
Donoso, J. (2008). El obsceno pájaro de la noche. Punto de Lectura.
Eliot, T. S. (1920). Tradition and The Individual Talent. The Sacred Wood (pp. 42-53). Methuen & Co.
Eliot, T. S. (2021). The Love Song of J. Alfred Prufrock. The Waste Land (pp. 5-10). Signet Classic.
Ferrada Aguilar, A. (2023). Regímenes visuales y derivas acústicas del paisaje: un dialogo entre Coronación de José Donoso y Al faro de Virginia Woolf. Taller de Letras, (72), 142-65. https://doi.org/10.7764/Tl.72.142-165
Franulic, L. (1940). Las olas. Zig-Zag.
Godoy, E. (1971). Diálogo con José Donoso. Revista Signos, (2), 23-32.
Han, B-Ch. (2020). Caras de la muerte. Herder.
Joyce, J. (2000). Ulysses. Penguin Books.
Legarreta, A. (2023). The Wild Garden of Modernism: Intermedial Woolf. Letras, 73, 91-118. https://doi.org/10.15359/rl.2-73.4
Lee, H. (2021). Virginia Woolf, Eccentricity, and the Essay. Oxford Centre for Life-Writing. https://oclw.web.ox.ac.uk/article/in-sickness-and-in-health-writing-life-through-the-essay.
Maderuelo, J. (2010). El paisaje urbano. Estudios Geográficos, 71(269), 575–600. https://doi.org/10.3989/estgeogr.201019
Milani, R. (2008). Estética y crítica del paisaje en J. Nogué (Ed.). El paisaje en la cultura contemporánea (pp. 45-66). Biblioteca Nueva.
Morales, L. (2008). De muertos y sobrevivientes. Narración chilena moderna. Cuarto Propio.
Moreno, F. (2024). De un género a otro: los domingos de José Donoso. Anales De Literatura Chilena, (41), 287–298. https://doi.org/10.7764/ANALESLITCHI.41.17
Nancy, J-L. (2014). ¿Un sujeto? Ediciones La Cebra.
Pillet, F. (2015). La evolución de la imagen literaria del paisaje urbano: de la ciudad moderna a la ciudad actual. Estudios Geográficos, 76(278), 285–307. https://doi.org/10.3989/estgeogr.201510
Roger, A. (2007). Breve tratado del paisaje. Biblioteca Nueva.
Rojo, G. (2011). “IV. Este domingo”. Las novelas de la oligarquía chilena (pp. 125-60). Sangría Editora.
Scott, B. (2012). In the Hollow of the Wave: Virginia Woolf and Modernist Uses of Nature. University of Virginia Press.
Simmel, G. (1988). Antología de sociología urbana. Universidad Nacional Autónoma de México.
Steiner, G. (2012). La poesía del pensamiento. Ediciones Siruela.
Stephen, K. (1922). The Misuse of Mind. A Study of Bergson’s Attack on Intellectualism. Harcourt, Brace & Co.
Woolf, V. (1985). Moments of Being. Harcourt Brace.
Woolf, V. (1996). Mrs. Dalloway. Penguin.
Woolf, V. (1992). To the Lighthouse. Penguin.
Woolf, V. (1978). The Waves. Harcourt, Brace & Co.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Universum (Talca. Online)

