Resignifying Marginality: Appropriation of the “Flaite” by Chilean Youth in Urban Music
PDF (Español)

Keywords

Youth
Stigmatization
Flaite
Urban Music
Pedagogic Proposal juventude
estigmatização
Flaite
música urbana
proposta pedagógica juventud
estigmatización
flaite
música urbana
propuesta pedagógica

How to Cite

Vásquez Mejías, A., E. Martínez Palma, and M. Calderón López. “Resignifying Marginality: Appropriation of the ‘Flaite’ by Chilean Youth in Urban Music”. Universum (Talca. Online), vol. 40, no. 2, Dec. 2025, pp. 591-13, doi:10.4067/S0718-23762025000200591.

Abstract

Historically, the adjective flaite has carried a pejorative connotation, as it refers to young people from a low social class who are morally suspicious and are associated with the stereotype of delinquency. This article proposes that urban music is altering this definition and providing new evaluations. Without completely breaking with a certain negative image associated with violence, other attributes such as loyalty, solidarity, commitment and effort are rescued. To verify this hypothesis, a tour of the harmful aspects of the nickname is carried out. Subsequently, an analysis of some lyrics of urban music songs from the last five years is carried out to reveal these new qualities. The third part includes a pedagogical proposal to work with secondary education students. The idea of ??this exercise is to question the stigmas that weigh on youth identity and redefine them based on a language that is their own, such as the music they regularly consume.

https://doi.org/10.4067/S0718-23762025000200591
PDF (Español)

References

Acuña, N. & Jiménez, C. (Directores). (2012–2014). El reemplazante [Serie de televisión]. Televisión Nacional de Chile. https://cntvplay.cl/series/el-reemplazante/

Aqua VS, Julianno Sosa & Pablo Chill-E. (2022). JFM Jóvenes Flaites Milloneta [Canción]. Spotify. https://open.spotify.com/intl-es/track/2RlQwIRim4v89tyPZeWG7h

Bayón, M. C. & Moncrieff Zabaleta, H. (2022). Estigmas, performatividad y resistencias. Deconstruyendo las figuras demonizadas de jóvenes de sectores populares en América Latina. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 17(1), 63-80, https://doi.org/10.14198/OBETS2022.17.1.04

BlackRoy, Yordano El Menor & Mamixo. (2020). Flaites y Famosos [Canción]. Spotify. https://open.spotify.com/intl-es/track/6aZZA5lnuL93Ofi10Jvl0o

Carmona Sepúlveda, P. & Bastías Fuentes, F. (2024). Estudiante flaite: imaginario, rótulo y reflexividad en el marco del rol pedagógico en y desde pedagogos en formación. Última década, 32(62), 165-202, https://doi.org/10.5354/0718-2236.2024.74935

Cavish, Michael Gotti y Jottv. (2020). Flaite pero elegante [Canción]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=6nMgA9n-Y6w

Celso El Potente & El Joan. (2024). Le Gustan Lo' Flaites [Canción]. Spotify. https://tinyurl.com/444xtuxb

Chatzikoumi, E. (2023). ‘Flaites’, ‘Rotos’ y ‘Choros’: análisis polifónico de columnas de opinión sobre el delito en el Estallido Chileno del 2019. Signos. Estudios de Lingu?ística, 56(113), 417-440. https://doi.org/10.4067/S0718-09342023000300417

Cortés, R. (2018). Buganvilia. El Mercurio.

De Kiruza. (1996). Bacán [Canción]. Spotify. https://open.spotify.com/track/4mi7hFlddiSAttQhXENhby

DJ Méndez. (2017). Flaite [Canción]. Spotify. https://open.spotify.com/track/2KAQUOHDYITyF41hPCQy07

El Bai, King Savagge & Marcianeke. (2021). Sonando flaite [Canción]. Spotify. https://open.spotify.com/intl-es/track/3NIsZEsnGH8fquyngVuomV

El Jordan 23 & Louki. (2023). Humilde, Flaite y Sencillo [Canción]. Spotify. https://tinyurl.com/bddf672r

El Jordan 23, El Nako & Nysix Music. (2022). Yo Soy Flaite [Canción]. Spotify. https://open.spotify.com/intl-es/track/0Ao3LJbdxSK5Tq4aKmDqur

El Jordan 23, Noriel, Pablo Chill-E & Pailita. (2022). Na Na Na Remix [Canción]. Spotify. https://open.spotify.com/track/7BFa8ACKFI2vvbn6Su16JY

Galee Galee, Dbs, King Savagge, Pailita, Kingfly & El Bai. (2021). Modo Flaite [Canción]. Spotify. https://open.spotify.com/intl-es/track/6awmyQ2rVqiHtmG1FB0O82

González Álamo, V. (2023). El impacto de la percepción de contenido violento en el éxito comercial en la industria musical: Una aplicación en el género urbano en Chile [Tesis de Magíster, Universidad de Chile]. Repositorio Académico de la Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/195514

González Traslaviña, M. & Fang Vásquez, F. (2014). El flaite: entre la exclusión y la pertenencia [Tesis de Periodista, Universidad de Chile]. Repositorio Académico de la Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/145905

Il Nene De Oro. (2023). Flaite [Canción]. Spotify. https://open.spotify.com/track/2SFLjVQ52MEx1vVKCHtdWI

Jaudy, Moreno ITF, Julianno Sosa & Nelly Nelz. (2021). Flaite [Canción]. Spotify. https://open.spotify.com/track/1Tt6BZh0uu9RIeJqkz2ULB

Jordana, C. (2022). Estigmatización de los pobres en Chile: la construcción de la categoría flaite. Revista Austral de Ciencias Sociales, 42, 203-224, https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2022.n42-11

Julianno Sosa. (2019). Agradecido [Canción]. Spotify. https://tinyurl.com/4rzhbxkn

Julianno Sosa & Pablo Chill-E. (2020). Tú No Sabe [Canción]. Spotify. https://open.spotify.com/intl-es/track/4P2RAk00C46M6qXvZtlSBX

Liebel, M. (2016). ¿Niños sin niñez? Contra la conquista poscolonial de las infancias del sur global. MILLCAYAC, 3(5), 245-272. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/millca-digital/article/view/770

Liebel, M. (2019). Infancias dignas, o cómo descolonizarse. IFEJANT; El Colectivo.

Martínez Aránguiz, N. (2017). Representación del sujeto popular en la prensa dominante chilena: de la campaña 'Pitéate un flayte' a las detenciones ciudadanas. Cadernos de Linguagem e Sociedade, 18(3), 120-142. https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/7439/6168

Ministerio de Educación. (2014). Otros Indicadores de Calidad. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/10447/OIC.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Muñoz, D. (Creador y guionista). (2024). Baby Bandito [Serie de televisión]. Fabula; Netflix. https://www.netflix.com/title/81619198

Pablo Chill-E (2019). Flyte [Canción]. Spotify. https://tinyurl.com/yx6t45wx

Pablo ChillE & Nickoog Clk. (2023). Tiramo Pa Arria [Canción]. Spotify. https://open.spotify.com/intl-es/track/2pHK6xYHmMc0wA7tnpXNF1

Pablo Chill-E & Ana Tijoux. (2024). Dime qué [Canción]. Spotify. https://open.spotify.com/intl-es/track/7IEGjVo0RtZwO0B1wJ5TBA

Rapetón. (2019). Pablo Chill-E explica lo que es flaite [Video]. Facebook. https://www.facebook.com/watch/?v=331610030834661

Rojas, D. (2015). Flaite: algunos apuntes etimológicos. Alpha, (40), 193-200, http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012015000100015

Romano, G. F. (2014). La figura de el/lo flaite: Juventudes ilegítimas en los discursos de jóvenes universitarios de Viña del Mar y Valparaíso [Tesis de Sociología, Universidad de Valparaíso]. Repositorio Institucional de la Universidad de Valparaíso. https://repositoriobibliotecas.uv.cl/serveruv/api/core/bitstreams/f3a4a289-7a0b-4b67-8a3d-62c01ffcf408/content

Silva, M. (2007). Los que sobran. Tajamar.

Tunechikidd & Pablo Chill-E. (2023). Magic Johnson [Canción]. Spotify. https://tinyurl.com/4nybz6xs

Polimá Westcoast & Pablo Chill-E. (2019). MY BLOOD [Canción]. Spotify. https://tinyurl.com/2s3ac9wc

Yilorm, Y. & Martínez, E. (2023). Situación de vulnerabilidad social y construcción de aprendizaje en la infancia: Percepciones de profesores de inglés que ejercen en escuelas públicas chilenas. Revista Interciencia, 48(1), 59-65, https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2023/02/08_6927_Com_Yilorm_v48n1_7.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Universum (Talca. Online)

Downloads

Download data is not yet available.