Abstract
Abstract
The article examines Hannah Arendt's work on human rights and the value of life, highlighting her critique of cosmopolitanism and her analysis of totalitarianism. Arendt argues that human dignity must be understood through the "right to have rights," emphasizing the importance of belonging to a political community. The distinction between "naked life" (zoè) and "qualified life" (bíos) is fundamental in her thought, where life becomes a supreme good in modernity, but at the cost of community disarticulation. The article also addresses how the rise of totalitarianism and the nation-state has led to the disempowerment of minorities and stateless individuals, who lack universal rights. The protection of life, rather than being a care for the human, becomes a form of domination that confines humanity to its mere biological existence. In conclusion, Arendt's analysis reveals that modernity has weakened human rights by prioritizing individual life over community, resulting in a state of abandonment for those without a homeland.
References
Agamben, G. (2001). Medios sin fin. Notas sobre política. Pre-Textos.
Alcoberro, R. (1951). Hannah Arendt y los Derechos Humanos en Los orígenes del totalitarismo. https://bit.ly/42GIsyv
Arendt, H. (1949). The Rights of Man': What Are They? Modern Review, 3(1), 24-36.
Arendt, H. (1995). De la historia a la acción. Paidós.
Arendt, H. (1998). Los orígenes del totalitarismo. Editorial Taurus.
Arendt, H. (2006). Diario filosófico: 1950-1973. Herder.
Arendt, H. (2009). La condición humana. Paidós.
Barrès, M. (1984). Nationalisme, determinisme. En M. Barrès, Scènes et doctrines du nationalisme. Gallica.
Benhabib, S. (2008). Otro universalismo: sobre unidad y diversidad de los derechos humanos. Isegoría. Revista de Filosofía moral y política, (39), 175-203. https://doi.org/10.3989/isegoria.2008.i39.627
Birmingham, P. (2007). The An-Archic Event of Natality and the “Right to Have Rights”. Social Research: An International Quarterly, 74(3), 763-776. https://doi.org/10.1353/sor.2007.0039
Delgado Parra, M. C. (2017). El concepto de libertad en Hannah Arendt para el ejercicio de los derechos humanos. Tla-melaua, 10(41), 6-25. https://doi.org/10.32399/rtla.10.41.203.
Hurtado, C. (2010). Hannah Arendt: condición humana y crítica de la modernidad. Revista de la Academia, (15), 179-185. https://bit.ly/4jd6h7A
Kant, I. (2006). Idea para una historia universal en clave cosmopolita. Universidad Nacional Autónoma de México.
Jerade Dana, M. (2015). Nacionalismo y antisemitismo. Hannah Arendt sobre la cuestión judía y el Estado nación. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 60(225), 341-368. https://doi.org/10.1016/S0185-1918(15)30029-5
Jünger, E. (2001). Politische Publizistik 1919-1933. Klett-Cotta.
Lucas, S. D. (septiembre, 2019). Loneliness and appearance: Toward a concept of ontological agency. European Journal of Philosophy, 27(3), 709-722. https://doi.org/10.1111/ejop.12432
Di Pego, A. (2015). La modernidad en cuestión. Totalitarismo y sociedad de masas en Hannah Arendt. Edulp. https://doi.org/10.35537/10915/90091
Prada Alcoreza, R. (1999). Pensar es devenir. Apuntes para una arqueología del pensar. Universidad Nuestra Señora de La Paz.
Rodríguez Moreno, A. (2011). Giorgio Agamben y los derechos humanos: Homo sacer I. El poder soberano y la nuda vida. Derechos Humanos México(16), 53-74. https://bit.ly/3XMidoA
Schmitt, C. (1998). Teoría de la Constitución. Alianza Editorial.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Universum (Talca. Online)