Washington Cucurto, or the Plebeian Neoliberalism of the Baroque Entrepreneur
El Huevo Filosófico
PDF (Español)

Keywords

Barroco
Bolívar Echeverría
Washington Cucurto
Eloísa Cartonera
Literatura Argentina Baroque
Bolívar Echeverría
Washington Cucurto
Eloísa Cartonera
Argentine literature

How to Cite

Larramendi Salvat, M. “Washington Cucurto, or the Plebeian Neoliberalism of the Baroque Entrepreneur”. Universum (Talca. En línea), vol. 39, no. 1, June 2024, pp. 101-20, doi:10.4067/S0718-23762024000100101.

Abstract

Two years after the crisis of 2001, in Buenos Aires, the poet Santiago Vega, more widely known as Washington Cucurto, founded the publishing house Eloísa Cartonera. The project launched a “business model” that emphasized the needs that the books satisfy, disrupting the capitalist equation of generating value to continue generating value. On an aesthetic level, he did a similar operation. He relegated the transcendental nature of the metaphor to focus on the objects his verses portray, objects that stand out for their singularity and for the need they fulfill or could eventually fulfill. Cucurto’s actions coincide with what Bolivar Echeverría defines as the Baroque ethos, a way of doing and being that subverts the capitalist premises, exploits its contradictions, and reveals another possible world. I propose that Cucurto, unable to escape from neoliberalism, which has penetrated all aspects of life, disrupts the principles that make it work. I approach his project through the figure of the Baroque entrepreneur—someone who takes charge of the neoliberal demands of becoming an entrepreneur inserting a plebeian gesture in his response; a gesture whose efficiency seems not to exceed the crisis, that is, the specific moment in which it is performed.

https://doi.org/10.4067/S0718-23762024000100101
PDF (Español)

References

Althusser, L. (2014). On the Reproduction of Capitalism: Ideology and Ideological State Apparatuses. Verso.

Berger, T. (Comp.). (2007). No hay cuchillos sin rosas: Historia de una editorial latinoamericana y Antología de jóvenes autores. Akademie Schloss Solitude y Eloísa Cartonera.

Barthes, R. (1987). El susurro del lenguaje: más allá de la palabra y la escritura. Paidós.

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Itaca.

Benjamin, W. (2004). El autor como productor. Itaca.

Bianchi, S. (2018). Lemebel. Montacerdos.

Bilbija, K. (2010). Borrón y cuento nuevo: las editoriales cartoneras latinoamericanas. Revista Nueva Sociedad, (230), 95-114. https://cutt.ly/FeejVhCC

Botto, M. (7-9 de mayo de 2012). Esos raros proyectos nuevos. Reflexiones para la conceptualizacio?n de las nuevas pra?cticas editoriales [Documento] VIII Congreso Internacional de Teori?a y Cri?tica Literaria Orbis Tertius, La Plata. https://cutt.ly/0eej8NS5

Correa Pose, F. (2022). Literatura común: el plagio como forma de ‘comunismo literario’ en Nombre falso de Ricardo Piglia. Chasqui, 51(1), 287-302. https://cutt.ly/Weekrjjd

Cucurto, W. (18 de marzo de 2010). ¿Ha vuelto Bruno Morales? Eterna Cadencia. https://cutt.ly/3eeiPRNz

Cucurto, W. (2005). La máquina de hacer paraguayitos. Mansalva.

Cucurto, W. (2013). 100 poemas. Interzona.

Echeverría, B. (1997). Las ilusiones de la modernidad. El equilibrista.

Echeverría, B. (1998). La modernidad de lo barroco. Era.

Echeverría, B. (2010). Modernidad y blanquitud. Era.

Echeverría, B. (2018). Vuelta de Siglo. Monte Ávila.

Echeverría, B. (2019). Ziranda. Era.

Foucault, M. (2010). ¿Qué es un autor? Ediciones literales.

Gago, V. (2014). La razón neoliberal. Economías barrocas y pragmática popular. Tinta Limón.

Gamerro, C. (2010). Ficciones barrocas. Eterna Cadencia.

García Venegas, I. (2012). Pensar la libertad: Bolívar Echeverría y el ethos barroco. Universidad Nacional Autónoma de México.

Kamenszain, T. (2007). La boca del testimonio. Lo que dice la poesía. Norma.

Kamenszain, T. (2016). Una intimidad inofensiva. Los que escriben con lo que hay. Eterna Cadencia.

Ludmer, J. (2010). Aquí América latina. Eterna Cadencia.

Marx, K. (1990). Capital: A Critique of Political Economy (Vol. 1). Penguin.

Marx, K. (2003). El 18 Brumario de Luís Bonaparte. Fundación Federico Engels.

Moraña, M. (2014). Bolívar Echeverría: la agenda abierta. En M. Moraña (Ed.). Para una crítica de la modernidad capitalista (pp. 9-26). Universidad Andina Simón Bolivar.

Palmeiro, C. (2011). Desbunde y felicidad: de La Cartonera a Perlongher. Título.

Perlongher, N. (2008). Prosa plebeya. Colihue.

Piglia, R. (2019). Los diarios de Emilio Renzi. Penguin Random House.

Prieto, J. (2007). El lujurioso sentimental: notas en torno a la prosaica poesía de Washington Cucurto. Cahiers de LIRICO, 3, 183-196. https://doi.org/10.4000/lirico.787

Ros, O. (2016). Lo siniestro se sigue riendo en la literatura de Lamborghini, Aira y Carrera, y en la produccio?n cultural poscrisis 2001. Universidad de Pittsburgh.

Sánchez Prado, I. (2014). Bolívar Echeverría y la materialidad de la cultura. En M. Moraña (Ed.). Para una crítica de la modernidad capitalista (pp. 237-246). Universidad Andina Simón Bolivar.

Urtubey, F. (2019). Espacios de circulación y actores emergentes en el campo editorial argentino: análisis de dos casos. Tla-melaua, 13(47), 154-174. https://doi.org/10.32399/rtla.13.47.706

Viera, M. (2019). Modernidad sublimada. Escritura y política en el Río de la Plata. De Gruyter. https://doi.org/10.31819/9783964568540

Villalobos Ruminott, S. (2014). Sobre Bolívar Echeverría: lo barroco como forma de vida. En M. Moraña (Ed). Para una crítica de la modernidad capitalista (pp. 91-108). Universidad Andina Simón Bolivar.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.