Baroque (Meta)fictions: between Don Quixote and “Tlön, Uqbar, Orbis Tertius”
El Huevo Filosófico
PDF (Español)

Keywords

Cervantes
Borges
metaficción
escritura
historia Cervantes
Borges
metafiction
writing
history

How to Cite

Venturini Corbellini, J. “Baroque (Meta)fictions: Between Don Quixote and ‘Tlön, Uqbar, Orbis Tertius’”. Universum (Talca. En línea), vol. 39, no. 1, June 2024, pp. 63-83, doi:10.4067/S0718-23762024000100063.

Abstract

This paper addresses metafiction as a particular fold of baroque fiction. This is the starting point to analyze the metafictional operations of Quixote, by Cervantes, and "Tlön, Uqbar, Orbis Tertius", by Borges. The analyzed scenes allow us to talk about degrees of metafiction as well as adverse directions of the folding between fiction and reality. Among the similarities of these stories, the modification of the representation of the past through a priority relationship with writing rather than with reality stands out. Thus, I understand that these stories stage the separation between sign and reality in the modern episteme. In the analysis we will cross the phenomenological terrain of the liquidation of the unity of the narrative voice by the interposition of writing and the weakening of representation. I am also interested in the position of the protagonists facing the problems raised by the inadequacy between sign and reality. While Don Quixote is an anomalous subject who heroically defends imaginary signs, Borges is a regularized subject who resists the advance of archifiction. Finally, I consider the differences between the centripetal metafiction of Cervantes and the centrifugal metafiction of Borges, where the fictional invasion into extratextual reality is specified.

https://doi.org/10.4067/S0718-23762024000100063
PDF (Español)

References

Alcalá Galán, M. (2006). Aspectos de la metaficcionalidad del personaje don Quijote: la novela de 1605 como espacio habitado por los personajes-lectores de la segunda parte. En A. Parodi, J. D'Onofrio y J Vila (Eds.), El Quijote en Buenos Aires Lecturas cervantinas en el cuarto centenario. (pp. 139-146). Universidad de Buenos Aires.

Auerbach, E. (2003). Mimesis. The Representation of Reality in Western Literature. Princeton University.

Borges, J. L. (1974a). Magias parciales del Quijote. En Obras completas (pp. 667-669). Emecé.

Borges, J. L. (1974b). Tlön, Uqbar, Orbis Tertius. En Obras completas (pp. 431-443). Emecé.

Cabrejo, J. C. (2015). Metaficción: de Don Quijote al cine contemporáneo. Fondo Editorial de la Universidad de Lima.

Currie, M. (Ed.) (1995). Introduction. En Metafiction (pp. 1-18). Logman.

de Cervantes, M. (2004a). El ingenioso Hidalgo Don Quijote de la Mancha. Alfaguara.

de Cervantes, M. (2004b). Segunda parte del ingenioso caballero Don Quijote de la Mancha. Alfaguara.

Deleuze, G. (1989). El pliegue. Leibniz y el barroco. Paidós.

Derrida, J. (1985). La voz y el fenomeno. Introducción al problema del signo. Pre-textos.

Egginton, W. (2016). The Man Who Invented Fiction. Bloomsbury.

Fernández, T. (2006). El Quijote en Hispanoamérica: lecturas de Borges. Edad de Oro, 25, 181-200. https://cutt.ly/IeiUstlo

Foucault, M. (2003). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI.

Fuentes, C. (1994). Cervantes o la crítica de la lectura. Centro de Estudios Cervantinos.

Gamerro, C. (2010). Ficciones barrocas. Eterna Cadencia.

Gass, W. H. (1970). Fiction and the Figures of Life. Random House.

Johnson, P. M. (2011). A Soldier's Shame: The Specter of Captivity in ‘La historia del cautivo’. Cervantes (Gainesville, Fla.), 31(2), 153-184. https://doi.org/10.1353/cer.2011.0022

Le Gaufey, G. (2012). La incompletud de lo simbólico. De René Descartes a Jacques Lacan. Letra viva. Leco.

Lodge, D. (1995). The Novel Now. En M. Currie (Ed.), Metafiction (pp. 145-60). Longman.

Madrid, L. (1987). Cervantes y Borges: La inversión de los signos. Pliegos.

Mancing, H. (1973). The Comic Function of Chivalric Names in Don Quixote. Names, 21(4), 220-35. https://doi.org/10.1179/nam.1973.21.4.220

Nuño, J (1986). La filosofía de Borges. Fondo de Cultura Económica.

Sarduy, S. (1987). Ensayos generales sobre el barroco. Fondo de Cultura Económica.

Scholes, R. (1995). Metafiction. En M. Currie (Ed.), Metafiction (pp. 21-38). Longman.

Spadaccini, N. (2005). Cervantes and the Question of Metafiction. Vanderbilt E-Journal of Luso-Hispanic Studies, 2. https://doi.org/10.15695/vejlhs.v2i0.3176

Spitzer, L. (1948). Linguistic perspectivism in Don Quijote. En Linguistics and Literary History: Essays in Stylistics (pp. 41-73). Princeton University.

Vargas LLosa, M. (2015). Una novela para el siglo XXI. En M. de Cervantes, Don Quijote de la Mancha (pp. XXXIII-XLVIII). Alfaguara.

Villanueva, D. (2015). Prólogo a la segunda edición del IV centenario. El Quijote (1606-1615): visión y dicción. Cuatro siglos de modernidad novelística. En M. de Cervantes, Don Quijote de la Mancha (pp. XIII-XXXII). Alfaguara.

Waugh, P. (1995). What is metafiction and why are they. En M. Currie (Ed.), Metafiction (pp. 71-91). Longman.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.