The Yo-Tadey: Monstruosity of Another Beginning in the Río de la Plata Literature
El Huevo Filosófico
PDF (Español)

Keywords

Lamborghini
literatura moderna
Río de la Plata
Monstruo
escritura Lamborghini
modern literature
Río de la Plata
Monster
writing

How to Cite

Viera, M. “The Yo-Tadey: Monstruosity of Another Beginning in the Río De La Plata Literature”. Universum (Talca. En línea), vol. 39, no. 1, June 2024, pp. 43-61, doi:10.4067/S0718-23762024000100043.

Abstract

Assuming that Osvaldo Lamborghini's literature is a departure and farewell to “modern literature,” this article proposes two intimately related, but at the same time differentiated, directions for contemporary literature. On the one hand, this “departure and farewell” announces an “I”—Ego— that becomes object and flesh for the market, thus exposing them to its violence by the individualizing bodies; while, on the other hand, this fragile and naked “I” —Ego— is the possibility of another beginning. In the eyes of modern literature, the “tadey” —a character created by Lamborghini— is a monstruosity. This article, however, proposes that the lack of future, limited language and inclination to the pleasures of the flesh —tadey’s characteristics—, force an I-reader to erect itself over the Lamborghinian words. But in a second instance of this obligation, and distinguishing itself from that discourse which is destined to be punctured in the capitalist era, the I-reader is infected by Lamborghini’s words to become a “tadey,” another beginning for writing.

https://doi.org/10.4067/S0718-23762024000100043
PDF (Español)

References

Aira, C. (Ed.). (1988). Prólogo. En O. Lamborghini, Novelas y cuentos (pp. 7-16). del Serbal.

Arce, R. (2020). Las hijas de Hegel. De la estatalidad fálica a la revolución de los géneros. Estudios de Teoría Literaria, 9(19), 141-154. https://cutt.ly/geigQ9dO

Arlt, R. (2002). Cuentos completos. Losada.

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Itaca.

Bolaño, R. (2004). Entre paréntesis. Anagrama.

Chitarroni, L. (2008). De la novela al mito: el sentido de un comienzo. En J. P. Dabove y N. Brizuela (Comps.), Y todo el resto es literatura. Ensayos sobre Osvaldo Lamborghini (pp. 95-105). Interzona.

Fernández, N. y Duchesne Winter, J. (Eds.). (2010). La poesía de Arturo Carrera. Antología de la obra y la crítica. IILI-Universidad de Pittsburgh.

Gusmán, L. (2008). Sebregondi no retrocede. En J. P. Dabove y N. Brizuela (Comps.), Y todo el resto es literatura. Ensayos sobre Osvaldo Lamborghini (pp. 33-54). Interzona.

Heidegger, M. (2007). Sobre el comienzo. Biblos.

Iglesia, C. (1998). Mártires o libres: un dilema estético. Las víctimas de la cultura en ‘El Matadero’ de Echeverría y en sus reescrituras. En C. Iglesia (Comp.), Letras y divisas: ensayos sobre literatura y rosismo (pp. 25-35). Eudeba. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcff496

Lamborghini, O. (2015a). Novelas y cuentos (Vols. 1-2). Random House.

Lamborghini, O. (2015b). Tadeys. Random House.

Lamborghini, O. (2015c). El sexo que habla. MACBA. https://tinyurl.com/z9darf6s

Levinson, B. (2002). The End of Literature. The Latin American “Boom” in the Neoliberal Marketplace. Stanford University Press.

Lacan, J. (2021). Du discours psychanalytique – à l’ Université de Milan, 1972. ecole-lacanienne.net. https://cutt.ly/BeihSVm8

Ludmer, J. (2000). El género gauchesco. Un tratado sobre la patria. Perfil.

Montaldo, G. (2008). La ficción de las masas. En J. P. Dabove y N. Brizuela (Comps.), Y todo el resto es literatura. Ensayos sobre Osvaldo Lamborghini (pp. 255-277). Interzona.

Nietzsche, F. (2003). El caminante y su sombra. Gradifco.

Pauls, A. (2015). Pornoliteral. En O. Lamborghini, El sexo que habla (pp. 107-114) MACBA.

Perlongher, N. (2008). Prosa plebeya. Ensayos 1980-1992. Colihue.

Ros, O. (2016). Lo siniestro se sigue riendo en la literatura de Lamborghini, Aira y Carrera, y en la producción cultural poscrisis 2001. IILI-Universidad de Pittsburgh.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.