Abstract
Mariano Picón Salas (Mérida, 1901 - Caracas, 1965) was a Venezuelan intellectual of deep Americanist convictions and author of an outstanding work for the history of Latin American essay writing in the 20th century. Art and regional literature occupied a relevant place in his work, both disciplines in which he made significant contributions at a time when they were defining their contours and objects. This article deals with aesthetic thought and art writing in Picón Salas, less explored than other aspects of his work, focusing on the Chilean stage of his intellectual life (between 1923 and 1936), where he germinates an aesthetic thought and produces a corpus of essays in which the concepts of mestizaje, nationalism and artistic experience are central. It is also argued that this thought on art is closely linked to an institutional and political trajectory that must be included in the analysis, specifically within the University of Chile. That is why, in order to examine his writing on art, his work will be analyzed using tools of intellectual, institutional and cultural history.
References
Berríos, P. y Parra, I. (2022). “Sin Estado no hay…” Historia de las políticas culturales para las artes visuales en Chile 1925-2017. Estudios de Arte.
Devés, E. (2000). El pensamiento latinoamericano en el siglo XX. Entre la modernización y la identidad. Tomo I: Del Ariel de Rodó a la CEPAL (1900- 1950). Editorial Biblios y Centro de investigaciones Diego Barros Arana.
Devés, E. (2011). Las redes de la intelectualidad periférica entre 1920 y 1940: Intento de una cartografía y de un planteamiento teórico. Cuadernos Del CILHA, 12(1), 89–105 https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cilha/article/view/4167
Feliú Cruz, G. (1953). Universidad de Chile, Universidad de América. Universidad de Chile, Departamento de Extensión Cultural.
Feliú Cruz, G. (1970). Para un retrato psicológico de Mariano Picón- Salas. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile- Universidad de Chile.
Galván, L. (1928). El plan de la Reforma Educacional en Chile. Amauta, año III (18), 59- 66.
Hernández J. (1997). Discurso. Juvenal Hernández asume la Rectoría de la Universidad de Chile por primera vez (1933). En Discursos académicos. Corporación cultural Rector Juvenal Hernández.
Latcham, R. (1965). Mariano Picón Salas. En Calderón y Lastra (selec.), Antología. Crónica de varia lección (pp. 80-95). Zig-Zag.
Margolin, V. (2010). Identidad nacional y modernidad internacional. En Castillo, E (Ed.), Artesanos, Artistas, Artífices. Ocho libros.
Picón Salas, M. (1927). Una ciudad colonial americana, Lima: una crónica colonial [Tesis para optar a Profesor de Estado con mención Historia. Universidad de Chile].
Picón Salas, M. (1929), Arte oficial, Revista de Educación (3). 149-151.
Picón Salas, M. (1930a). Hispano América, posición crítica. En Intuición de Chile. Y otros ensayos en busca de una conciencia histórica (1935). Editorial Ercilla.
Picón Salas, M. (1930b). José Sabogal, pintor peruano. Índice (6), 1 y 6.
Picón Salas, M. (1930c). Literatura y actitud americana. Atenea, 7(67), 264-270. https://revistas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/6637/6140
Picón Salas, M. (1932a). Historia social de Chile, por Domingo Amunátegui Solar. Atenea, 9(89), 151-154. https://revistas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/9552/9052
Picón Salas, M. (1932b). La filosofía de la historia del arte en la actualidad, por Walter Passarge. Atenea, 9(86), 120-122. https://revistas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/9464/8971
Picón Salas, M. (1933a). El eros hispanoamericano. Atenea, 10(95), 51-62. https://revistas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/8526/7621
Picón Salas, M. (1933b). El hibridismo religioso. Atenea, 10(97), 383-395. https://revistas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/8585/7678
Picón Salas, M. (1933c). Intuición de Chile. Atenea, 10(100), 230-243. https://revistas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/3439/3480
Picón Salas, M. (1934). Problemas y métodos de la Historia del Arte. Editorial Nascimento.
Picón Salas, M. (1935a). El intelectual y la humana discordia. En Intuición de Chile. Y otros ensayos en busca de una conciencia histórica. Editorial Ercilla.
Picón Salas, M. (1935b). Rostro de la decadencia. Revista De Arte, 1(6), 14-17.
Siso Martínez. J. (1970). Mariano Picón Salas (ensayo inacabado). Editorial Yocoima.
Subercaseaux, B. (2008). Editoriales y círculos intelectuales en Chile 1930-1950. Revista chilena de literatura, (72), 221-233.
Tapia, C. (2019). Carlos Isamitt: Hacia la conformación de un arte nacional. Revista Mapocho (85). Ediciones Biblioteca Nacional, 235-272.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Universum (Talca. Online)