We are Multitude. Writings on Art and Feminism in Latin America (2010-2023)
PDF (Español)

Keywords

Feminist Art
Latin American Art
Feminisms
Artistic practices
Feminism criticism of the field of art Arte feminista
arte latinoamericano
Feminismos
prácticas artísticas
crítica feminista al campo del arte Arte feminista
Arte Latino-americano
Feminismos
Práticas artísticas
crítica feminista do campo da arte

How to Cite

Ise, M. L., and M. . Ante Lezama. “We Are Multitude. Writings on Art and Feminism in Latin America (2010-2023)”. Universum (Talca. Online), vol. 40, no. 1, June 2025, pp. 131-50, doi:10.4067/S0718-23762025000100131.

Abstract

This article summarizes the main problems of writings on art and feminism in Latin America in the last decade. We carried out a document analysis of books published in academic and independent publishers, research articles, curatorial texts and postgraduate theses that critically address the inclusion of women artists in the field of art. The review realizes the main points of tension that these writings have positioned in recent years. This allows us to observe existing and possible dialogues between the authors, open new questions, and provides us with a complex and rich understanding of the limitations and potential of feminist artistic practices in the region.

https://doi.org/10.4067/S0718-23762025000100131
PDF (Español)

References

Bibliografía

Alcázar, J. (2014). Performance: un arte del yo: autobiografía, cuerpo e identidad. Siglo XXI Editores.

Alcázar, J. (2021). Feminismos y performance en América Latina. El tendedero y Un violador en tu camino. Cuadernos del CILHA, (35), 1-32. https://doi.org/10.48162/rev.34.031

Ante Lezama, M. e Ise, M. (2021). Autoetnografía a dos voces: el potencial crítico de nuestras prácticas artísticas-académicas-feministas. Revista del Posgrado en Sociología de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla “Bajo el volcán”, (5), 177-210. http://www.apps.buap.mx/ojs3/index.php/bevol/article/view/2256

Antivilo, J. (2013). Arte feminista latinoamericano. Rupturas de un arte político en la tradición visual. [Tesis doctoral. Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad de Chile]. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/114336

Antivilo, J. (2015). Entre lo sagrado y lo profano se tejen rebeldías. Arte feminista nuestroamericano. Desde abajo.

Barbosa, A. (2008). Arte feminista en los ochenta en México. Una perspectiva de género. Casa Juan Pablos y Universidad Autónoma del Estado de Morelos.

Bartra, E. (2015). Apuntes sobre feminismo y arte popular. En E. Bartra y M. G. Huacuz Elías, Mujeres, feminismo y arte popular (Eds.), (pp. 21-29). Universidad Autónoma Metropolitana.

Bartra, E. (2008). Rumiando en torno a lo escrito sobre mujeres y arte popular. Revista La ventana, 3(28), 7-23. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=88411499003

Bermejo, T; Cortés Aliaga, G. (2019). Museos híbridos, feministas, descolonizados. Caiana. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigaciones de Arte (CAIA), (14), 56-62. http://hdl.handle.net/11336/128012

Bidaseca, K. (2018). La revolución será feminista o no será. La piel del arte feminista descolonial. Prometeo libros.

Cortés Aliaga, G. (2023). Museos emancipadores. La acción colectiva feminista en el Museo Nacional de Bellas Artes (Chile). Revista Eletrônica da ANPHLAC, (35), 113-131. https://revista.anphlac.org.br/anphlac/article/view/4130

Corvalán, K. (2021a). Curaduría afectiva. Cariño ediciones.

Corvalán, K. (2021b). Curadurías inestables: todo patrimonio es molesto. En J. Muñoz y A. Elbir (Eds.), Los patrimonios son políticos: patrimonios y políticas culturales en clave de género (pp. 103-123). Ministerio de Cultura de la Nación de Argentina y Museo Regional de Pintura José Antonio Terry.

Fajardo-Hill, C. y Giunta, A. (Eds). (2017a). Radical Women: Latin American Art, 1960-1985. Hammer Museum and DelMonico Books.

Fajardo-Hill, C. y Giunta, A. (2017b). Introduction. En C. Fajardo-Hill y A. Giunta (Eds.), Radical Women: Latin American Art, 1960-1985 (pp.17-19). Hammer Museum and DelMonico Books.

Fajardo-Hill, C. (2017). The invisibility of Latin American Women Artists: Problematizing Art-Historical and Curatorial Practices. En C. Fajardo-Hill y A. Giunta (Eds.), Radical Women: Latin American Art, 1960-1985 (pp. 21-27). Hammer Museum and DelMonico Books,

Galindo, M. (2022). Feminismo bastardo. Canal press y Mantis.

Gargallo Celentani, F. (2016). Estética feminista, cuerpos, ideas y representaciones aquí y ahora. Revista nuestrAmérica, 4(7), 15-27. https://www.redalyc.org/journal/5519/551956486004/551956486004.pdf

Gluzman, G. y Usubiaga, V. (2021). Feminism is for Todes: Art History and Feminist Interventions in Spanish-Speaking Latin America Art History. Revista Art History, 44(4), 854 - 860. https://doi.org/10.1111/1467-8365.12591

Giunta, A. (2018). Feminismo y arte latinoamericano. Historias de artistas que emanciparon el cuerpo. Siglo XXI Editores.

Ise, M. y Ante Lezama, M. (2023). Prácticas artísticas entramadas: estrategias, redes, afectos. Revista Momento – diálogos em educação, (32), 106-132. https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15667

Ise, M. (2021). Descubrir, exhibir, interpretar. Arte Latinoamericano en Estados Unidos (1987-1992). Ediciones Imago Mundi.

López, M. (2017). Robar la historia. Contrarelatos y prácticas artísticas de oposición. Ediciones Metales Pesados.

Mayer, M. (2016). Si tiene dudas... pregunte. Una exposición retrocolectiva. Museo Universitario de Arte Contemporáneo y Universidad Nacional Autónoma de México.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Universum (Talca. Online)

Downloads

Download data is not yet available.