Abstract
This article approaches theoretically to some propositions of the Latin American writings on visual arts around the artistic avant-gardes in Latin America, particularly to the latter as a modality or articulation of the political avant-garde. This is based on a historical characterization of the recent avant-garde conceptualization, from the beginning of the 21st century, a period in which the historiographic crisis of artistic modernity and the imputation of its most Eurocentric features have prevailed. Next, the article delimits this avant-garde conceptualization in view of the aforementioned critical and historiographic recompositions, based on what has been proposed by different Latin American authors. Finally, it approaches this conceptualization in three cases, situating the relationship between art and politics as a key to the critical, curatorial and historiographic interpretation of the Latin American avant-gardes of the 20th century.
References
Barriendos, J. (2013). O sistema internacional da arte contemporânea: universalismo, ‘colonialidade’ e transculturalidade. Arte & ensaios 25(25), 177-183.
Berrios, P. (2021). Apuntes sobre el neoextractivismo artístico en América Latina. Index. Revista de arte contemporáneo (11), 25-38.
Camnitzer, L. (2009). Didáctica de la liberación. Arte conceptualista latinoamericano. CENDEAC.
Crousier, E. (2020). De Europa a América: la obra crítica de Marta Traba y sus evoluciones. Artelogie (15), 1-14.
De la Nuez, J. L. (2020). Un momento relevante en la historia de la crítica artística latinoamericana de la segunda mitad del siglo XX: el simposio de Austin (1975). Revista de Historiografía XVII(33), 83-107.
Enwezor, O. (2002). Großausstellungen und die Antinomien einer transnationalen globalen Form. Wilhelm Fink
Enwezor, O. (2003). The Postcolonial Constellation: Contemporary Art in a State of Permanent Transition. Research in African Literatures 34(4), 57-82.
Flores, V. y Mariña, A. (2001). Crítica de la globalidad. Dominación y liberación en nuestro tiempo. Fondo de Cultura Económica.
Foster, H. (2001). El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. Akal.
Giunta, A. (2020). Contra el canon. El arte contemporáneo en un mundo sin centro. Siglo XXI.
Longoni, A. (2004). Vanguardia y revolución. Ideas y prácticas artístico-políticas en Argentina de los años ‘60/’70. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
Longoni, A. (2017). Oscar Masotta: vanguardia y revolución en los sesenta. En A. Longoni (Ed.), Oscar Masotta. Revolución en el arte (pp. 7-67). Mansalva.
Longoni, A. (2017). Vanguardia y revolución como ideas-fuerza en el arte argentino de los años sesenta. Sztuka Ameryki Lacinskiej 7(37), 19-55.
Marambio, M. (s.f.) Marta Traba: diálogos entre teoría social y crítica artística en América Latina durante los setenta. Cuadernos del Pensamiento Latinoamericano (20), 36-55.
Marchart, O. (2020). The globalization of Art and the “Biennials of Resistence”: A History of the Biennials from the Periphery. On Curating (46), 22-29.
Mellado, J. P. (2017). Crítica visualidad infraestructura [Archivo PDF].
http://www.justopastormellado.cl/ediciones_digitales/Mellado_CRITICA_VISUALIDAD_INFRAESTRUCTURA.pdf.
Mesquita, I. (2006). Cartografías. En K. Power (Ed.), Pensamiento crítico en el nuevo arte latinoamericano (pp. 319-336). Fundación Cesar Manrique.
Morais, F. (1990). Las artes plásticas en América Latina: del trance a lo transitorio. Casa de las Américas.
Mosquera, G. (1995). Introduction. En G. Mosquera (Ed.), Beyond the fantastic. Contemporary art criticism from Latin America (pp. 10-17). Institute of International Visual Arts.
Mosquera, G. (2010). Caminar con el diablo. Textos sobre arte, internacionalismo y culturas. Exit.
Olmedo, C. (2017). Didácticas de la liberación: el artista latinoamericano, su colonialidad y proyecto emancipatorio en el pensamiento de Luis Camnitzer. Alzaprima (10), 10-23.
Olívar, D. (2014). Del americanismo al latinoamericanismo: artes visuales en la década del setenta. Semiósfera (2), 172-195.
Pini, I. (1997). Vanguardia latinoamericana y formas de representación. Una mirada a textos de los años 20. Ensayos IV(4), 99-113.
Pini, I. (2005). Arte y política en Colombia (de mediados de la década de 1970 a la de los ochenta). Ensayos (10), 178-212.
Piñero, G. (2011). Una mirada desde el “sur”: “Ante América” y “Cartographies” en la construcción del arte “latinoamericano” [Archivo PDF].
Piñero, G. (2014). Políticas de representación / políticas de inclusión. La reactualización del debate de lo latinoamericano en el arte durante la primera etapa de la globalización (1980-1990). Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas 36(104), 157-186.
Piñero, G. (2015). Adiós Latinoamérica: historia de un abandono estratégico. Crítica y curaduría de Gerardo Mosquera. Caiana. Revista de historia del arte y cultura visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (6), 18-32.
Piñero, G. (2015). Discursos críticos sobre el arte desde América Latina. Arte, crítica y teoría en la práctica de Luis Camnitzer. De Raíz Diversa 2(4), 211-241.
Piñero, G. (2017). La impugnación del canon: los estudios visuales y las nuevas historias (del arte) producidas desde América Latina. Americania (5), 243-268.
Pilero, G. (2019). Ruptura y continuidad. Crítica de arte desde América Latina. Metales Pesados.
Ramírez, M. (1996). Brokering identities: art curators and the politics of cultural representation. En B. Ferguson, R. Greenberg & S. Nairne (Eds.), Thinking about Exhibitions (pp. 21-38). Routledge.
Ramírez, M. (2000). Reflexión heterotópica: las obras. En H. Olea & M. Ramírez, Heterotopías. Medio siglo sin lugar (1918-1968) (pp. 23-43). Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
Serviddio, F. (2019). Relatos nacionales y regionales en la creación de la colección latinoamericana del MoMA. A Contracorriente 16(3), 375-402.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Universum (Talca. En línea)