Abstract
Inscribing the artist in the myth of the creative genius, much has been said about the impossibility that machines would have to make art. However, numerous practices of generative art and poetry written by computers strain this idea to make it precise: What can a human (for example, in an author/reader role), that a machine cannot (yet) do? We will reflect from works that position themselves in this regard from a threshold of indistinction: authors who produce together with machines or software, and whose proposal is to camouflage machine production as if it were human production (we will maintain that there is a basic problem in that formulation), or productions whose intention is to deliberately and explicitly replace the author with a machine and thematize about it. In this work we are not so interested in establishing a substantial difference between humans and machines, but rather in noticing at least two possible attitudes towards artistic creation, which become revealing of our way of inhabiting the world. In short, art has always been a space of anticipation: learning to relate to this type of work trains us to identify and interpret the multiple layers of meaning that coexist within the framework of the algorithmic condition of the world we have created.
References
Berardi, F. (2019). Futurabilidad. La era de la impotencia y el horizonte de la posibilidad. Caja Negra.
Bök, C. (2012). The Piecemeal Bard is Deconstructed: Notes Toward a Potential Robopoetics. Object. En K. Goldsmith (Ed.), Object 10: Cyperpoetics (pp. 10-18). Ubuweb papers. https://cutt.ly/77kJAzY
Borges, J. L. (1996). Discusión. En Obras completas (Vol. I, pp. 177-288). Emecé.
Bootz, P. (2013). Programmed digital poetry: a media art?. Revue Primerjalna Književnost, 36(19), 41-59.
Bootz, P. (2011). La poesía digital programada. Una poesía de dispositivo. En C. Kozak (Comp.), Poéticas tecnológicas, transdisciplina y sociedad: Actas del Seminario Internacional Ludión-Paragraphe. Exploratorio Ludión.
De Campos, H. (2013). Transcriação. Perspectiva.
Deleuze, G. y Guattari, F. (1997). ¿Qué es la filosofía? Anagrama.
Doctorovich, F. (2010). Química Léxica, Tabla periódica visual de los caracteres. Postypographyka.
Flusser, V. (2002). Una filosofía de la fotografía. Síntesis.
Flusser, V. (2015). El universo de las imágenes técnicas. Elogio de la superficialidad. Caja Negra.
Galanter, P. (2003). What is Generative Art? Complexity theory as a context for art theory. Philipgalanter.com. https://cutt.ly/57kJUUz
Goldsmith, K. (2015). Escritura no-creativa. Gestionando el linguaje en la era digital. Caja Negra.
Hayles, N. K. (2016). Comment nous lisons. En Lire et penser en milieux numériques (pp. 119-156). Editions littéraires et linguistiques de l'université de Grenoble.
Holland, N. (2015). Literatura, lectura y neuropsicoanálisis. Alción.
Kozak, C. (2015). Literatura digital y materialidad. Cómo se lee. Artnodes, 15, 90-98. http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i15.2580
Kozak, C. (2012). Tecnopoéticas argentinas. Archivo blando de arte y tecnologia. Caja Negra.
Iovino, S. y Opperman, S. (2012). Material Ecocriticism: Materiality, Agency and Models of Narrativity. Ecozon@, 3(1), 75-95. https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2012.3.1.452
Laüffer, M. (2015). Lagunas. https://www.miltonlaufer.com.ar/lagunas/
Ledesma, M. (2003). Sobre cuerpos y delitos digitales. Un análisis de la información sobre soportes virtuales De Signis (Barcelona), (5), 51-60.
Parrish, A. (2020). The umbra of an imago: Writing under control of machine learning. En Stefanie Hessler (Ed.), Jenna Sutela - NO NO NSE NSE (pp. 55-68). Kunsthall Trondheim, Serpentine & König Books.
Pasquinelli, M. y Joler, V. (2021). El Nooscopio de manifiesto. laFuga, 25. https://cutt.ly/B7kJr6u
Real Academia Española. (2014). Maquinación. En Diccionario de la Lengua Española. (23º ed). https://dle.rae.es/maquinación
Ré, A. (2019). Poéticas Digitales Latinoamericanas. Perífrasis, 10(20), 66-70. https://doi.org/10.25025/perifrasis201910.20.03a
Ré, A. (2017). Una excursión a las poéticas digitales latinoamericanas. Artelogie, 11, 1-8. https://doi.org/10.4000/artelogie.1607
Ré, A. (2016). Poesía de experimentación latinoamericana: arte, ciencia y tecnología (2000-2012). [Tesis de doctorado inédita]. Universidad Nacional de Córdoba.
Ré, A. (2013). Hacia una crítica de (cierto) arte contemporáneo: tecnopoéticas, lecturas e imaginarios sociales. En F. Peplo, E. Decándido, J. Reynares, K. Salamanca Agudelo, F. Boccardi, P. Morales, M. Luna y M. Ambort (Comps.), La investigación en Posgrado. Diálogos en torno a los procesos de investigación en Ciencias Sociales, Humanidades y Artes. II Jornadas de estudiantes y tesistas (pp. 437-449). Centro de Estudios Avanzados, Universidad Nacional de Córdoba. https://cutt.ly/i7kHRSx
Ré, A., Costa, F., Célis Bueno, C. y Berti, A. (2020). Escrituras algorítmicas e imágenes invisibles. Tecnoestética y política. Pensando, 11(23), 41-53. https://cutt.ly/J7kHCRF
Rodríguez Freire, R. (2022). Ficciones de la ley. Mímesis.
Romano Sued, S. (2009). Críticos seriales. El hilo de la fábula, 8(9), 145-153.
Romano Sued, S. (2001). Jan Mukarovsky y la Fundación de una Nueva Estética. Epoké.
Romano Sued, S. (1995). La diáspora de la escritura. Epoké.
Romano Sued, S., Berti, A. y Vera Barros, T. (2011). Exposiciones. Metapoéticas de literatura argentina. Epoké.
Rouvroy, A. y Berns, T. (2013). Gouvernementalité algorithmique et perspectives d'émancipation: Le disparate comme condition d'individuation par la relation. Réseaux, 177(1), 163-196. https://doi.org/10.3917/res.177.0163
Sadin, E. (2018). La silicolonización del mundo. La irresistible expansión del liberalismo digital. Caja Negra.
Solaas, L. (2014). Generatividad y molde interno. Los sistemas de reglas en el desarrollo de la forma artística. Invasión generativa, 1(1), 9-24. https://cutt.ly/r7kLB0E
Stiegler, B. (2002). La técnica y el tiempo I. El pecado de Epimeteo. Hiru.
Stiegler, B. (2012). De la misère symbolique. La catastrophè du sensible. Flammarion.
Tisselli, E. (2005). Degenerativa. motorhueso.net. https://cutt.ly/c7kZp1m
Tisselli, E. (2005). Regenerativa. motorhueso.net. https://cutt.ly/a7kZya8
Tisselli, E. (2006). Sobre la poesía maquinal o escrita por máquinas. Un manifiesto para la destrucción de los poetas. motorhueso.net. https://cutt.ly/j7kZjp4
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Universum (Talca. En línea)