Abstract
Psychotherapists draw on various theoretical approaches to address the mental health issues with which they work. However, this poses at least two problems: that what is called ‘mind’ is not a homogeneous, clear, and explicit construct in each current and that each conception of ‘the mental’ implies a particular episteme of such phenomena. This article seeks to address such problems; therefore, it aims to delimit and epistemologically analyze the tacit construct of mind present in the fundamental psychotherapeutic currents. Through an exploratory-descriptive qualitative approach, a hermeneutical-analogical analysis is carried out in which the mental construct of each current is delimited and then analyzed under the eaves of a series of epistemological paradigms. The conception of the mind is heterogeneous and presents various epistemological assumptions associated with each current: psychodynamic (rationalism/phenomenology), cognitive-behavioral (empiricism/positivism –rationalism/constructiveness), humanistic (critical theory/constructiveness), and systemic (constructive/rationalism). The mind construct is not transversal or objective, but relative to each psychotherapeutic current, with particular and diverse epistemological assumptions that condition the way in which mental phenomena are known. Finally, we reflect on the implications of the results in psychotherapeutic praxis.
References
Anderson, H. (2012). Conversaciones, lenguaje y posibilidades. Un enfoque postmoderno de la terapia. Amorrortu.
Angarita, J. (2009). El nivel filosófico en psicología. Pychologia. Avances de la Disciplina, 3(1), 81–107. https://www.redalyc.org/pdf/2972/297225173005.pdf
Bateson G. (1991). Pasos hacia una ecologi?a de la mente. Planeta/Carlos Lohle.
Beck, A. (1970). Cognitive Therapy: Nature and relation to Behavior Therapy. Behavior Therapy, 1(2), 184-200. https://doi.org/10.1016/S0005-7894(70)80030-2
Bermúdez, J. (2005). Philosophy of psychology. A contemporany introduction. Routledge
Beuchot, M. (2002). Tratado de hermene?utica analo?gica. Hacia un nuevo modelo de interpretación. Itaca.
Beuchot, M. (2016). Hechos e interpretaciones. Hacia una hermenéutica analógica. FCE
Binswanger, L. (1946). L’indirizzo antropoanalitico in psichiatria. Il caso Ellen West e altri saggi. Bompiani.
Boswell, J., Sharpless, B., Greenberg, L., Heatherington, L., Huppert, J., Barber, J., Goldfried, M. & Castonguay, L. (2014). Schools of psychotherapy and the begginings of a scientific approach. En Barlow, D (ed.) The Oxford handbook of clinical psychology (p. 98-127). Oxford University Press.
Bravo, D., Errázuriz, A., Campos, D. & Fernández, G. (2021). Termómetro de la salud mental en Chile: Tercera ronda. Centro UC/ACHS. https://www.senado.cl/senado/site/docs/20210813/20210813104415/termometro_sm_version3.pdf
Briones, G. (2002). Epistemología de las ciencias sociales. ARFO.
Bueno, R. (2014). El conductismo y lo mental: una historia y un marco conceptual. Cultura, 28, 165-187. https://www.revistacultura.com.pe/revistas/RCU_28_1_el-conductismo-y-lo-mental-una-historia-y-un-marco-conceptual.pdf
Bunge, M. & Ardila, R. (2002). Filosofía de la psicología. Ariel.
Campo-Redondo, M. (2004). Epistemología y Psicoterapia. Opción, 20 (44), 120-137. https://www.redalyc.org/pdf/310/31004407.pdf
Cerda, M. (2012). Cielo azulado. Psicologi?a y psicoterapia humanista y transpersonal. RIL Editores.
Cifuentes-Muñoz, A. (2019a). Mauricio Beuchot. Hechos e interpretaciones. Hacia una hermenéutica analógica. México: Fondo de Cultura Económica, 2016, 168 pp. ALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía, (47), 291-293. http://dx.doi.org/10.32735/S0718-220120180004700184
Cifuentes-Muñoz, A. (2019b). Epistemología implícita en el código de ética profesional del colegio de psicólogos de Chile. Cinta de moebio, (64), 51-67. https://dx.doi.org/10.4067/s0717-554x2019000100051
Cifuentes-Muñoz, A. (2021a). ¿Conoces cómo conoces? Hacia una epistemología de la psicoterapia. RIL Editores
Cifuentes-Muñoz, A. (2021b). Supuestos epistemológicos en corrientes psicoterapéuticas fundamentales: Una propuesta metodológica. Interdisciplinaria. Revista de Psicología y Ciencias Afines, 38 (2), 149-166. https://doi.org/10.16888/interd.2021.38.2.10
Comte, A. (2017). Discurso sobre el espíritu positivo. Alianza.
Consuegra, N. (2010). Diccionario de psicología. Ecoe.
Dagnino, P., Anguita, V., Escobar, K. & Cifuentes, S. (2020) Psychological Effects of Social Isolation Due to Quarantine in Chile: An Exploratory Study. Front. Psychiatry, 11, 1-13. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.591142
DEIS (2022). Departamento de estadística e información de salud. Ministerio de Salud. https://deis.minsal.cl/
Descartes, R. (2010). Discurso del método. FGS.
Ellis, A. (1974). Humanistic Psychotherapy: the rational-emotive approach. McGraw-Hill.
Feixas, G. & Miro?, M. (1993) Aproximaciones a la psicoterapia: una introducción a los tratamientos psicológicos. Paido?s.
Fernández, L. (2018). Sigmund Freud. Praxis Filoso?fica, 46, 11-41. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i46.6201
Frankl, V. (2004). El hombre en busca de sentido. Herder.
Freud, S. (1979a). Lo inconsciente. Obras completas (Vol. 14). Amorrortu.
Freud, S. (1979b). El yo y el ello, y otras obras. Obras completas (Vol. 19). Amorrortu.
Gadamer, H. (1988). Verdad y método: fundamentos de una hermene?utica filoso?fica. Sígueme.
Galimberti, H. (2002). Diccionario de psicología. Siglo XXI.
Gergen, K. (2006). Construir la realidad: el futuro de la psicoterapia. Paido?s.
Granados, E. (2013). La categori?a mente y el concepto individuo en la terapia Gestalt. Psicologi?a para Ame?rica Latina, 24, 206-239. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psilat/n24/a13.pdf
Guidano, V. & Liotti, G. (1983). Cognitive process and emotional disorders. Guilford Press.
Habermas, J. (1982). Conocimiento e Intere?s. Taurus.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación. Sexta Edición. Mc Graw Hill.
Hume, D. (2005). Tratado de la naturaleza humana. Porrúa
Husserl, E. (2012). La idea de la fenomenología. Herder
Ipsos (2021). One year of COVID. https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2021-04/wef_-_expectations_about_when_life_will_return_to_pre-covid_normal_-final.pdf
Kelly, G (1955). The Psychology of Personal Constructs. Norton.
Kriz, J. (2012). Corrientes fundamentales en psicoterapia. Amorrortu.
Laznik, D., Lubián, E. y Kligmann, L. (2011). Fundamentos y límites de la primera tópica freudiana. Anuario de Investigaciones, 17, 77-80. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-16862011000100060
Mahoney, M. y Gabriel, T. (1987). Psychotherapy and the cognitive sciences: An evolving alliance. Journal of Cognitive Psychotherapy, 1(1), 39–59. https://psycnet.apa.org/record/1989-12682-001
Ministerio de Salud de Chile (2019). Guía práctica en Salud Mental y Prevención de Suicidio para Estudiantes de Educación Superior. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/17217
Navarro, J. (2014). Epistemología y metodología. Grupo editorial patria.
Núñez, A. y Tobón S. (2005). Terapia cognitivo-conductual. Editorial Universidad de Manizales.
Ortiz, O. (2015). Epistemología y ciencias humanas. Ediciones de la U.
Otero & Gibert, 2016. Diccionario de epistemología. RIL Editores
Otzen, T. y Manterola, C. (2017) Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal Morphology, 35(1), 227-232. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Perls, F. (1975). Yo, hambre y agresio?n. FCE.
Puente, A. (2015). Psicología contemporánea básica y aplicada. Pirámide.
Robles-Sánchez, J. (2021). Salud Mental en tiempos de pandemia: La pandemia paralela. Sanid. mil., 77(2), 69-72. https://dx.doi.org/10.4321/s1887-85712021000200001
Rodri?guez, N. (2018). Ma?s alla? de los enfoques: tendencias en Psicologi?a Cli?nica que trascienden las barreras teo?ricas. Trans-Pasando Fronteras, 11, 143-147. https://doi.org/10.18046/retf.i11.2684
Rogers, C. (1975). Psicoterapia centrada en el cliente. Paidós.
Von Bertalanffy, L. (1976). Teori?a General de los Sistemas. FCE.
Wachtel, P. (2014). On the limits of theoretical fundamentalism. Journal of Psychotherapy Integration, 24(2), 95–98. http://doi.org/10.1037/a0036973
Watson, J. (1930). Behaviorism. Norton.
Watzlawick, P., Beavin, B. y Jackson, D. (1989). Teori?a de la Comunicacio?n Humana. Herder.
Zlachevsky, A. (2015). Relatos Clínicos, filosofía y terapia narrativa. Ediciones Mayor.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Universum (Talca. En línea)