THE SHAPING OF TRANSMEDIAL MEMORY IN THE WORK OF A VISUAL ARTIST WHO WRITES
PDF (Español)

Keywords

transmedial memory
visual artist who writes
languages
exiles
migrants memoria transmedial
artista visual que escribe
lenguajes
exilios
migrantes

How to Cite

Argañaraz, E. “THE SHAPING OF TRANSMEDIAL MEMORY IN THE WORK OF A VISUAL ARTIST WHO WRITES”. Universum (Talca. En línea), vol. 38, no. 2, Dec. 2023, pp. 487-09, doi:10.4067/S0718-23762023000200487.

Abstract

This work seeks to account for the existence of a transmedial literature in the midst of hybrid languages that a visual artist who writes, Verónica Gerber Bicecci, shapes. The selected works: Mudanza (2013), Palabras migrantes (2019), Conjunto vacío (2017) show an exploration with language that includes memorial marks created and housed in the texts by a daughter (visual artist who writes) who is unfailingly constituted as an entrepreneur of memory (Jelin's concept). The corpus of works enables spaces of inscription where the meanings of the past are observed. In this case, a past linked to a traumatic Latin American reality such as the exile of Argentineans to Mexico -in Conjunto Vacío-, during the last Argentinean military dictatorship; the implications of the migration of young Latin Americans to the United States -in Palabras migrantes- and the decision of writers who chose to become visual artists in order to express an individual memory in confluence with social memory -in Mudanza. From these perspectives, the works are presented as transmedia documents that are part of the broad discussion on memory politics in Latin America.

https://doi.org/10.4067/S0718-23762023000200487
PDF (Español)

References

Argañaraz, E. (2021) a. Entrevista a Verónica Gerber Bicecci. Revista Hispámerica. N° 150: pp 49-52.

Argañaraz, E. (2021) b. “Des-andar la forma a través del arte. Modos de leer y construir memoria en Conjunto vacío de Verónica Gerber Bicecci”. Revista Telar (26), 99-122. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/159706

Argañaraz, E y Valderrama Abad, U (s.f.). “Ser hijo/a argenmex: un recorrido por dos novelas del exilio argentino en México”. En Teresa Basile y Cecilia González (eds.). (2023). El exilio argentino de les hijes en sus narrativas (en prensa). Eduvim.

Basile, T. (2022). El exilio heredado en les hijes del destierro argentino durante la dictadura: Conjunto vacío, de Verónica Gerber Bicecci. En prensa.

Bernetti, JLy Giardinelli, M. (2003). México el exilio que hemos vivido. Memoria del exilio argentino en México durante la dictadura 1976-1983. Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes.

Bocchino, A y Prado, E. (2020). Nuevos objetos, nuevas teorías críticas sobre el presente. Universidad Nacional de Mar del Plata. EUDEM.

Gerber Bicecci, V. (2021). En una orilla brumosa. Cinco rutas para pensar los futuros de las artes visuales y la literatura. Gris Tormenta.

Gerber Bicecci, V. (2010). Mudanza. Auieo.

Gerber Bicecci, V. (2017). Conjunto vacío. Sigilo.

Gerber Bicecci, V. (2017). Palabras migrantes. Impronta.

Gerber Bicecci, V. (2019). La compañía. Almadía.

Jelin, E. (2021). Los trabajos de la memoria. Fondo de Cultura Económica.

Jelin, E. (2020). “¿De qué hablamos cuando hablamos de memorias?”. Elizabeth Jelin. Las tramas del tiempo. Familia, género, memorias, derechos y movimientos sociales. Ludmila da Silva Catela; Marcela Cerrutti; Sebastián Pereyra eds. CLACSO, pp. 419-440.

Jelin, E. (2017). La lucha por el pasado. Cómo construimos la memoria social. Siglo XXI.

Jelin, E y Longoni, A (Comps.). (2005). Escrituras, imágenes y escenarios ante la represión. Siglo Veintiuno Editores.

Langland, V. (2005). “Fotografía y memoria”. En: Jelin, E y Longoni, A (Comps.). (2005). Escrituras, imágenes y escenarios ante la represión. Siglo Veintiuno Editores. Pp 87-92.

Rossano, S. 2017. “Efectos transmediales en las construcciones de memoria”. El taco en la brea, 2 (6). 158-173. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/6969

Fuentes electrónicas

Gerber Bicecci, Verónica. https://www.veronicagerberbicecci.net/

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Universum (Talca. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.