Abstract
In this article, we will examine the political roles and aesthetic proposals acquired by the Chilean political songs in exile in Europe (1973-1989). The practice of folk music allowed Chilean musicians to develop activities where different ways of resisting from exile interact. Political activism, exoticization processes (linked to an imaginary of authenticity), and Andean sounds in folk music allow the Chilean diaspora to insert itself commercially and artistically in Europe while denouncing the crimes of the Chilean dictatorship.
References
Alten, M. (2012). Le Chant du monde: une firme discographique au service du progressisme (1945-1980). ILCEA, 16. http://ilcea.revues.org/1411.
Bade, G. (17 de agosto de 2003). Así operó el sello de la Nueva Canción Chilena. El Mercurio.
Becker, H. (2010). Les mondes de l’art. Flammarion.
Boccara, G. y Seguel-Boccara, I. (1999). Políticas indígenas en Chile (siglos XIX y XX) de la asimilación al pluralismo (El Caso Mapuche). Revista de Indias, LIX, 741-774.
Borras, G. (1992). La musique des Andes en France: ‘l’Indianite’ ou comment la re?cupe?rer. Caravelle, 58, 141-150.
Bourdieu, P. (1986). Habitus, code et codification. Actes de la recherche en sciences sociales, 64(septiembre), 40-44.
Carrasco, E. (1986). La revolución y las estrellas. RIL editores.
Christiaens, K., Goddeeris, I. y Rodríguez, M. (Eds.) (2014). European Solidarity with Chile, 1970s-1980s. Peter Lang.
Clouzet, J. (1975). La Nouvelle Chanson Chilienne. Segher.
Díaz, P. (2007). El Canto Nuevo de Chile. Un legado musical. Editorial Universidad Bolivariana.
Donoso, K. (2019). Cultura y dictadura: censuras, proyectos e institucionalidad cultural en Chile, 1973-1989. Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Dorfman, A. (2011). Feeding on Dreams: Confessions of an Unrepentant Exile. Houghton Mifflin Harcourt.
Fairley, J. (1987). Karaxu: the music of the Chilean Resistance, an analysis of composition and performance [Tesis inédita]. Universidad de Edinburgo.
Fairley, J. (1989). Analysing performance: narrative and ideology in concerts by ¡Karaxú!. Popular Music, 8(1), 1-30.
Feneyrou, L. (Ed.) (2005). Résistances et utopies sonores: Musique et politique au XXe siècle. Centre de documentation de la musique contemporaine.
Fléchet, A. (2007). L’exotisme comme objet d’histoire. Hypothèses, 1, 15-26.
González, J. P. (2012). Música chilena andina 1970-1975: Construcción de una identidad doblemente desplazada. Cuadernos de Música Iberoamericana, 24, 175-186.
Jordán, L. (2009). Música y clandestinidad en dictadura: la represión, la circulación de músicas de resistencia y el casete clandestino. Revista Musical Chilena, 63(212), 77-102.
Jordán, L. (2011). Cantando al MIR y al Frente: Cita y versión en dos canciones militantes de Patricio Manns. En C. Santamaría-Delgado, H. Duarte Valente, H. Vargas y O. Hernández (Eds.), ¿Popular, pop, populachera? El dilema de las músicas populares en América Latina (pp. 367-374). Actas del IX Congreso de la IASPM-AL.
Largo Farías, R. (1977). La nueva canción chilena. Casa de Chile.
Mamani, A. (septiembre, 2012). Exilio, resistencia y adaptación de la Nueva Canción Chilena (1973-1978). Jornadas de Trabajo sobre Exilios Políticos del Cono Sur en el siglo XX, La Plata, Argentina.
Mamani, A. (2013). El equipaje del destierro. Exilio, diáspora y resistencia de la Nueva Canción Chilena (1973-1981). Revista Divergencia, 3(2), 9-35.
Mendívil, J. (2012). Wondrous Stories. El descubrimiento de la pentafonía andina y la invención de la música incaica. Revista Resonancias, 31, 61-77.
Plisson, M. (1999). Les musiques d’Amérique latine et leurs reseaux communautaires en France. En L. Bernard, Ph. Gouttes y Ch. Khaznadar (Eds.), Les musiques du monde en question (pp. 123-134). Bable.
Prognon, N. (2008). La culture chilienne en exil en France: Une forme de re?sistance a? la junte (1973-1994). Revue d’études hispaniques, 8, 205-220.
Prognon, N. (2011). L’exil chilien en France du coup d’état à l’acceptation de l’exil: entre violences et migrations. Amérique Latine Histoire et Mémoire. Les Cahiers ALHIM, 21. http://alhim.revues.org/3833.
Ríos, F. (2008). La flûte indienne: The early history of Andean Folkloric-Popular music in France and its impact on Nueva Canción. Latin American Music Review, 29(2), 145-181.
Rivera, A. (1983). Transformaciones culturales y movimiento artístico en el orden autoritario. Chile:1973-1982. CENECA.
Rodríguez Aedo, J. (2014). Trayectorias de la Nueva Canción Chilena en Europa (1968-1990). En E. Karmy y M. Farías (Eds.), Palimpsestos sonoros (pp. 219-238). Ceibo ediciones.
Rodríguez Aedo, J. (2018). Sonidos bajo sospecha: música y represión política en tiempos de Pinochet (1973-1989). En V. Eli y E. Torres (Eds.), Música y construcción de identidades: poéticas, diálogos y utopías en Latinoamérica y España (pp. 157-178). Sociedad Española de Musicología.
Rolle, C. (2010). Gli Inti-Illimani e l’Italia. I primi Messi. En C. Rolle y R. Nocera (Eds.), Settantatré. Cile e Italia, destini incrociati (pp. 141-166). Think Thanks edizioni.
Rudent, C. (2000). L’analyse du cliche? dans les chansons a? succe?s. En A-M. Green (Ed.), Musique et Sociologie: enjeux me?thodologiques et approches empiriques (pp. 95-121). L’Harmattan.
Schmiedecke, N. (2014). La influencia de DICAP en la Nueva Canción Chilena. En E. Karmy y M. Farías (Eds.), Palimpsestos sonoros (pp. 201-218). Ceibo ediciones.
Staszak, J-F. (2008). Qu’est-ce que l’exotisme?. Le globe, 148, 7-30.
Sznajder, M. y Roninger, L. (2013). La política del destierro y el exilio en América Latina. Fondo de Cultura Económica.
Todorov, T. (1989). Nous et les autres: la réflexion française sur la diversité humaine. Seuil.
Troncoso, F. (2014). Historia del grupo musical ¡Karaxú! (1974-1978). LOM.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.