Epilogue: the End of the Historia crítica de la literatura argentina by Noé Jitrik
PDF (Español)

Keywords

ensayo
crítica
historia crítica de la literatura argentina
prólogo
epílogo ensaio
crítica
história crítica da literatura argentina
prólogo
epílogo essay
criticism
critical history of Argentine literature
prologue
epilogue

How to Cite

Amante, A. “Epilogue: The End of the Historia crítica De La Literatura Argentina by Noé Jitrik”. Universum (Talca. Online), vol. 40, no. 2, Dec. 2025, pp. 391-05, doi:10.4067/S0718-23762025000200391.

Abstract

In times of 'scientistic' mandates, is there still room for criticism understood also as imagination, or as an essay, in the fullest sense of that discursive form of inquiry which is also a genre of literature? Captured by certain mandates of academic bureaucracy, critical essays seem to have lost their aesthetic drive. Therefore, instead of condemning it to an ancillary or vicarious relationship with the text that is the object of its inquiry, it is important to continue to value the possibility of its autonomous condition. Many of the most influential productions of Argentine criticism in the last fifty years that have worked on the 19th century (Molloy, Piglia, Viñas, Sarlo, Rosa, Schvartzman) allow us to reconsider how to reconnect new generations of literature students with the artistic, social, and political functions that academic writing should not lose. Focusing on the work plan of the Historia crítica de la literatura argentina (1999-2018), devised by Noé Jitrik, we propose to rethink some forms of responsibility that intellectual work continues to bear in this regard.

https://doi.org/10.4067/S0718-23762025000200391
PDF (Español)

References

Amante, A. (2020). Sarlo o la taquigrafía de la cultura. Cuadernos de Literatura, 24, 1-14. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl24.sltc

Amante, A. (2021). La cita robada o los laberintos de la memoria de Molloy. Chuy. Revista de Estudios Literarios Latinoamericanos, (Número especial: Todo sobre Molloy. Un homenaje irreverente), 16-29. https://revistas.untref.edu.ar/index.php/chuy/article/view/1055

Amante, A. (2023). Jitrik, Sarmiento y el prólogo de prólogos. Zama. Revista del Instituto de Literatura Hispanoamericana, (15), 121-129. https://doi.org/10.34096/zama.a.n15.13812

Barthes, R. (1994). El susurro del lenguaje. Paidós.

Barthes, R. (2002). Variaciones sobre la escritura. Paidós.

Barthes, R. (2005). La preparación de la novela. Notas de cursos y seminarios en el Collège de France, 1978-1979 y 1979-1980. Siglo XXI.

Cambaceres, E. (1885). Sin rumbo. Félix Lajouane.

Echeverría, E. (1871). El Matadero. Revista del Río de la Plata, 1, 563-585.

Jitrik, N. (1970). Ensayos y estudios de literatura. En Ensayos y estudios de literatura argentina (pp. 7-11). Galerna.

Jitrik, N. (1975). Prólogo: ‘No es la misma cosa con otro nombre’. En Producción literaria y producción social (pp. 7-18). Sudamericana. (Obra original publicada en 1974).

Jitrik, N. (1977). El Facundo: la gran riqueza de la pobreza. D. Sarmiento. Facundo (pp. IX-XII). Biblioteca Ayacucho. (Obra original publicada en 1976).

Jitrik, N. (1982). Prólogo. La memoria compartida (pp. 12-23). Universidad Veracruzana. (Obra original publicada en 1977).

Jitrik, N. (1992). La selva luminosa: ensayos críticos 1987-1991. Universidad de Buenos Aires.

Jitrik, N. (1992). Otra vez pobreza y riqueza. La selva luminosa. Ensayos críticos. 1987-1991 (pp. 77-89). Universidad de Buenos Aires.

Jitrik, N. (Dir. gral.). (1999–2018). Historia crítica de la literatura argentina (Vols. 1–12). Emecé.

Jitrik, N. (2012). Epílogo. En A. Amante & N. Jitrik (Eds.), Historia crítica de la literatura argentina. (Vol. IV, pp. 787-791). Emecé.

Jitrik, N. (2014). Epílogo. En C. Iglesia, L. El Jaber & N. Jitrik (Eds.), Historia crítica de la literatura argentina. (Vol. 1, pp. 439-440). Emecé.

Jitrik, N. (2018). Epílogo. En J. Monteleone & N. Jitrik (Eds.), Historia crítica de la literatura argentina. Volumen XII: Una literatura en aflicción (pp. 871-872). Emecé.

Mármol, J. (1851). Amalia. Imprenta Uruguayana.

Molloy, S. (1991). At face value. Autobiographical writing in Spanish America. Cambridge University Press.

Piglia, R. (1990). Crítica y ficción. Siglo XXI.

Piglia, R. (Guionista y presentador). (2012, 1 de septiembre). Escenas de la novela argentina: Programa 1 [Episodio de serie de televisión]. En Biblioteca Nacional & TV Pública (Productoras), Escenas de la novela argentina. https://www.bn.gov.ar/micrositios/multimedia/coproducciones/p1-escenas-de-la-nov-argentina-01-09-12

Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española (23.ª ed.) [Diccionario en línea]. https://www.rae.es/

Rosa, N. (1990). El arte del olvido (sobre la autobiografía). Puntosur.

Sarlo, B. (2007). Tanto con tan poco. En Escritos sobre literatura argentina (pp. 23-24). Siglo XXI.

Sarmiento, J. (1977). Facundo. Ayacucho.

Schvartzman, J. (2013). El camino de Fierro. En Letras gauchas (pp. 437-520). Eterna Cadencia.

Viñas, D. (1982). Mármol: los dos ojos del romanticismo. En Literatura argentina y realidad política (pp. 115-128). Centro Editor de América Latina.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Universum (Talca. Online)

Downloads

Download data is not yet available.