Literature in Dispute: on the Baroque Fictions of Miguel de Cervantes, Jorge Luis Borges, and Washington Cucurto
El Huevo Filosófico
PDF (Español)

Keywords

ficción barroca
plagarismo
Cervantes
Borges
Cucurto baroque fiction
plagiarism
Cervantes
Borges
Cucurto

How to Cite

Correa Pose, F. “Literature in Dispute: On the Baroque Fictions of Miguel De Cervantes, Jorge Luis Borges, and Washington Cucurto”. Universum (Talca. En línea), vol. 39, no. 1, June 2024, pp. 85-100, doi:10.4067/S0718-23762024000100085.

Abstract

In Ficciones barrocas, Carlos Gamerro develops the concept of “baroque fictions” (baroque fictions) to refer to fictional works in which one can perceive a playful strategy in which opposites encounter and displace each other. One of the baroque folds is constituted by the opposition between the original and the copy, and in more general terms, between the authentic and the apocryphal, both identified by Gamerro in the works of Miguel de Cervantes and Jorge Luis Borges. In this article I propose to extend this analysis, taking in addition the case of Argentinian author Washington Cucurto, another writer associated with the baroque. I argue that two different conceptions of literature and two equally different notions of the author are at play in these encounters between copy and original, authentic, and apocryphal and reality and fiction. While in Cervantes there is a notion of literature as private property and of the author as proprietor, Borges and Cucurto revindicate literature as plagiarism and a figure of the author as someone devoid of authority and originality, all of which invites us to think of an alternative organization of literary language as a common possession instead of a property.

https://doi.org/10.4067/S0718-23762024000100085
PDF (Español)

References

Barthes, R. (1994). El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura. (2a ed.). Paidós.

Borges, J. L. (1974). Obras completas. Emecé.

Borges, J. L. (2020). Ficciones (3a ed.). Sudamericana.

Borges, J. L. (2018). Inquisiciones/Otras Inquisiciones. Sudamericana.

Brown, K. (2021). Miguel de Cervantes, Author of the Apocryphal Quijote: Borges, Pierre Menard and Literary Creation as Apocrypha. Romance Studies, 39(2-3), 110-25. https://doi.org/10.1080/02639904.2021.1950357

Cucurto, W. (2005). La máquina de hacer paraguayitos. Mansalva.

Cucurto, W. (18 de marzo de 2010). ¿Ha vuelto Bruno Morales?. Eterna Cadencia. https://cutt.ly/3eeiPRNz

Cucurto, W. (2014). Las aventuras del señor Maíz. InterZona.

de Cervantes, M. (2020). Don Quijote de la Mancha (Vol. 1, 38a ed.). Cátedra.

de Cervantes, M. (2022). Novelas ejemplares (Vol. 1, 33a ed.). Cátedra.

Derrida, J. (1989). La escritura y la diferencia (P. Peñalver, Trad.). Antrophos.

Echeverría, B. (2000). La modernidad de lo barroco (2a ed.). Era.

Étienvre, J. P. (2016). La elusión del apócrifo en la segunda parte del Quijote: final del juego. Critición, 127, 93-103. https://doi.org/10.4000/criticon.2969

Fernández de Avellaneda, A. (2021). El Quijote apócrifo (5ª ed.). Cátedra.

Fornet, J. (1994). “Homenaje a Roberto Artl” o la literatura como plagio. Nueva Revista de Filología Hispánica, 42(1), 115-141. https://doi.org/10.24201/nrfh.v42i1.1826

Gamerro, C. (2010). Ficciones barrocas. Una lectura de Borges, Bioy Casares, Silvina Ocampo, Cortázar, Onetti y Felisberto Hernández. Cadencia.

Hutcheon, L. (2000). A Theory of Parody. The Teachings of Twentieth-Century Art Forms. University of Illinois.

Jiménez, A. M. (2014). Las dos segundas partes del Quijote. Repositorio Documental de la Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/7092

Kundera, M. (2005). El telón. Ensayo en siete partes (B. de Moura, Trad.). Tusquets.

Locke, J. (01 de abril de 2012). Second Treatise of Government. The Project Gutenberg. https://cutt.ly/FeiUHHGJ

Macherey, P. (1998). For a Theory of Literary Reproduction. En W. Montag (Ed.), Materialist Way. Selected Essays (pp. 42-51). Verso.

Macherey, P. (1974). Para una teoría de la producción literaria (G.L. Carrera, Trad.). Universidad Central de Venezuela.

Machperson, C. B. (2011). The Political Theory of Possessive Individualism. Hobbes to Locke. Oxford University.

Marx, K. (1990). Capital: A Critique of Political Economy (Vol. 1). Penguin.

Othoniel Rosa, L. (2020). Comienzos para una estética anarquista. Borges con Macedonio. Corregidor.

Palmeiro, C. (2011). Desbunde y felicidad: De la cartonera a Perlongher. Título.

Pérez Cano, T. (Ed.) (2000). Conversación con Ricardo Piglia. En Ricardo Piglia al cuidado de Jorge Fornet. (pp. 17-44). Casa de las Américas.

Porrúa, A. (2003). Un barroco gritón [Reseña]. Bazar Americano, 22(90). https://cutt.ly/YeeoyLIN

Premat, J. (2022). Borges. La reinvención de la literatura. Paidós.

Prieto, J. (2008). Realismo, cumbia y el gozo de las bajas palabras: en torno a la poesía de Washington Cucurto. Revista Letal. 1, 108-127. https://doi.org/10.30827/rl.v0i1.3563

Rivero-Potter, A. (1991). Autor/Lector. Huidobro, Borges, Fuentes y Sarduy. Wayne State University.

Rodríguez López-Vázquez, A. (2021). Introducción. En A. Fernández de Avellaneda, El Quijote apócrifo (pp- 13-84). Cátedra

Rose, M. (1993). Authors and Owners: The Invention of Copyright. Harvard University.

Sarduy, S. (1987). Ensayos generales sobre el barroco. Fondo de Cultura Económica.

Sarlo, B. (2015). Borges, un escritor en las orillas. Siglo XXI.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.