Homobarrocho Monstruosity in Pedro Lemebel’s My Tender Matador
El Huevo Filosófico
PDF (Español)

Keywords

barroque ethos
travesti
Lemebel
monstruosity
Chile ethos barroco
travesti
Lemebel
monstruosidad
Chile

How to Cite

Flem Soto, I. “Homobarrocho Monstruosity in Pedro Lemebel’s My Tender Matador”. Universum (Talca. En línea), vol. 39, no. 1, June 2024, pp. 25-42, doi:10.4067/S0718-23762024000100025.

Abstract

The following text is a reflection based on the novel My Tender Matador published by Pedro Lemebel in 2001. The analysis puts the figure of the travesti —in this case, la Loca del frente— in dialogue with monstrosity and the baroque ethos. This theoretical crossing seeks to put into play a reading of the monstrous as an agent that de-monstrates (points out, indicates) a normative order as its reverse. The consequent reading hypothesis is that the novel’s protagonist is a literary strategy to denounce the patriarchal framework of both the dictatorship and the Chilean revolutionary left of the 80's.

https://doi.org/10.4067/S0718-23762024000100025
PDF (Español)

References

Arboleda, P. (2011). ¿Ser o estar 'queer' en Latinoamérica? El devenir emancipador en: Lemebel, Perlongher y Arenas. Íconos (Quito), 39, 111-121. https://cutt.ly/qeuNDM81

Barrera, K. (2016). La Loca en el Frente, The Queen on the Frontline. Nomadías, 21, 39-59. https://cutt.ly/YeuNGI6a

Bermejo, C. (2022). De lo monstruoso a lo humano: Relaciones consustanciales en las novelas Tengo miedo torero (2001) de Pedro Lemebel, Las Malas (2019) de Camila Sosa Villada y Panza de burro (2020) de Andrea Abreu. Polyphonía (Santiago), 6(2), 69-87.

Bialostozki, J. (2017). Aesthetics of the Surface: Post-1960s Latin American Queer Rewritings of the Baroque [Tesis de doctorado University of California, Berkeley]. Escolarship. https://escholarship.org/uc/item/6281k2rr

Bianchi, S. (2015). Del Neobarrocho o la inestabilidad del taco alto (¿un neobarroco chilensis?). Revista Chilena de Literatura, 89, 323-333. https://doi.org/10.4067/S0718-22952015000100018

Blanco, F. (2020). La Frida no envejeció, Yo soy la Frida envejecida. La última performance de Pedro Lemebel. En F. Blanco (Ed.), La Vida Imitada: narrativa, Performance y Visualidad en Pedro Lemebel. Iberoamericana (pp. 73-96). Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783964569493-005

Derrida, J. (1999). "Passages - du traumatisme á la promesse". En Points de suspensión. Entretiens (pp. 385-409). Galilée.

Derrida, J. (1997). La diseminación. Fundamentos.

Donoso, J. (1997). El obsceno pájaro de la noche. Alfaguara.

Echeverría, B. (2019). Ziranda. Era.

Echeverría, B. (2010). Modernidad y blanquitud. Era.

Echeverría, B. (2000). La modernidad de lo barroco. Era.

Echeverría, B. (1997). Queer, manierista, bizarre, barroco. Debate Feminista, 16, 3-10. https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.1997.16.400

Epps, B. (2020). Nostalgia de la oscuridad: acción clandestina y amor furtivo en Tengo miedo torero de Pedro Lemebel. En F. A. Blanco (Ed.), La Vida Imitada: narrativa, Performance y Visualidad en Pedro Lemebel (pp. 109-128). Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783964569493-007

Gandler, S. (2007). Marxismo crítico en México: Adolfo Sánchez Vázquez y Bolívar Echeverría. Fondo de Cultura Económica.

Guerra Cunningham, L. (2000). Ciudad neoliberal y los devenires de la homosexualidad en las crónicas urbanas de Pedro Lemebel. Revista Chilena de Literatura, 56, 71-92.

Lemebel, P. (2011). Manifiesto (Hablo por mi diferencia). Anales de la Universidad de Chile, 2, 218-221. https://doi.org/10.5354/0717-8883.2011.19449

Lemebel, P. (2001). Tengo miedo torero. Planeta.

Llanos, B. (2004). Masculinidad, estado y violencia en la ciudad neoliberal. En J. Franco, B. Llanos, y H. Domínguez Ruvalcaba (Eds), Reinas de otro cielo: Modernidad y Autoritarismo en la obra de Pedro Lemebel (pp. 75-113). LOM

Manickam, S. (2010). La sexualidad desafiante frente al dictador en Tengo miedo torero. Hispanófila, 159(1), 39-51. https://doi.org/10.1353/hsf.2010.0028

Meruane, L. (2012). Viajes Virales. Fondo de Cultura Económica.

Moraña, M. (2017). El monstruo como máquina de guerra. Vervuert.

Moraña, M. (2014). Bolívar Echeverría: la agenda abierta. En M. Moraña (Ed.), Para una crítica de la modernidad capitalista: dominación resistencia en Bolívar Echeverría (pp. 9-25). Universidad Andina Simón Bolívar.

Perlongher, N. (1996). Neobarroco y neobarroso. En R. Echavarren, J. Kozer y J. Serami (Eds.), Medusario. Muestra de poesía latinoamericana (pp. 21-33). Fondo de Cultura Económica.

Plaza, D. (1990). Lemebel o el salto de doble filo. Revista Chilena de Literatura, 54, 123-135.

Richard, N. (2018). Abismos temporales. Feminismo, estéticas travestis y teoría queer. Metales Pesados. https://doi.org/10.2307/j.ctvckq6h3

Rivas San Martín, F. (2011). Diga 'queer' con la lengua afuera: Sobre las confusiones del debate latinoamericano. En CUDS (Eds.), Por Un Feminismo Sin Mujeres (pp. 59-75). Territorios Sexuales. https://cutt.ly/7euN9hXk

Rodríguez, C. (2015). Dramas Pobres. Intersticio.

Sarduy, S. (2011). El barroco y el neobarroco. Cuenco de plata.

Sarduy, S. (1971). Notas a las notas a las notas... A propósito de Manuel Puig. Revista Iberoamericana, 37, 76-77. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1971.2871

Sarduy, S. (1982). La simulación. Monte Ávila.

Sarduy, S. (1968). Escritura/Travestismo. Mundo Nuevo, 20, 72-74.

Sifuentes-Jáuregui, B. (2002). Transvestism, Masculinity, and Latin American Literature. Palgrave. https://doi.org/10.1057/9780230107281

Sutherland, J. P. (2009). Nación Marica, Prácticas culturales y crítica activista. Ripio.

Villalobos-Ruminott, S. (2021). Reseña de La vida imitada: Narrativa, performance y visualidad en Pedro Lemebel. Textos Híbridos, 8(2), 111-116. https://cutt.ly/zeuN8j26

Villalobos Ruminott, S. (2014). Boli?var Echeverri?a y los ethe histo?ricos del despliegue moderno/capitalista. En M. Moraña (Ed.), Para una crítica de la modernidad capitalista: dominación resistencia en Bolívar Echeverría (pp. 81-108). Universidad Andina Simón Bolivar.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.