Abstract
Argentine writer María Negroni has been associated with notions like exile and nomadic life due to her years lived outside the country. Writings such as her novel The Annunciation (2007) or the essays of Gothic City (2007), reflect those experiences. In recent years, her writing has become increasingly fragmented. Her books configure a form of "map in motion" or what Giuliana Bruno calls an "atlas of emotion". Her work takes account for a typically contemporary subjectivity, formed under the influence of visual technologies and travelling. Her work, composed by several "small" books, can be thought as a complex and sophisticated puzzle. This figure is not fixed, but conceived as a moving architecture. This paper follows a poetic subject through some capital cities (New York, Paris, Berlin, Buenos Aires, Rome).
References
Bachelard, Gastón. La poética del espacio. Buenos Aires: FCE, 1990 [1957].
Barthes, Roland. "Salir del cine". Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Buenos Aires: Paidós, 1986 [1982]: 350-355.
Bruno, Giuliana. Atlas of Emotion. Journeys in Art, Architecture, and Film. New York: Verso, 2002.
Deleuze, Gilles. Foucault. Trad. José Vázquez Pérez. Prólogo de Miguel Morey. Editor digital: Titivillus, ePub r1.0.
Didi-Huberman, Georges. Atlas ou le gai savoir inquiet. L 'oeil de l'histoire, 3. Paris: Les Editions de Minuit, 2011.
____. Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2011 [2000].
Dubois, Philippe, El acto fotográfico y otros ensayos. Buenos Aires: La marca editora, 2008 [1990].
Garramuño, Florencia. Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad en el arte. Buenos Aires: FCE, 2015.
Huyssen, Andreas. Miniature Metropolis. Literature in an Age of Photography and Film. Cambridge (Massachusetts) and London (England): Harvard University Press, 2015. Kindle Edition.
Negroni, María. Buenos Aires Tour. México DF: Editorial Aldus, 2006.
____. Ciudad Gótica. Buenos Aires: Bajo La Luna, 2007a.
____. La anunciación. Buenos Aires: Seix Barral, 2007b.
____. Pequeño Mundo Ilustrado. Buenos Aires: Caja Negra, 2011.
____. Elegía Joseph Cornell. Buenos Aires: Caja Negra, 2013.
____. Cuaderno alemán. Buenos Aires: Alquimia Ediciones, 2015a.
____. La noche tiene mil ojos. Buenos Aires: Caja Negra, 2015b.
Oubiña, David. Una jugueteríafilosófica: Cine, cronofotografía y arte digital. Buenos Aires: Manantial, 2009.
Porrúa, Ana. "La imaginación poética: entre el archivo y la colección". VI Jornadas Internacionales de Filología y Lingüística y Primeras de Crítica Genética. La Plata, 7al 9de agosto de 2013 http://jornadasfilologiaylinguistica.fahce.unlp.edu.ar
Punte, María José. "El domicilio inalcanzable: archivo y montaje en La Anunciación de María Negroni", 452°F. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, Nro. 18 (2018a): 16-30.
____. "Una resaca de juguetes olvidados: la obra de Joseph Cornell revisitada por María Negroni en su libro Elegía Joseph Cornell (2013)", Mitologías hoy. Revista de pensamiento crítico y estudios literarios latinoamericanos, Vol. 17, junio (2018b): 85-99.
Speranza, Graciela. Atlas portátil de América Latina. Barcelona: Anagrama, 2012.
Westphal, Bertrand. "Aportes para un enfoque geocrítico de los textos". Espacios, imágenes y vectores. Desafíos actuales de las literaturas comparadas. Mariano García, María José Punte y María Lucía Puppo (comps.). Buenos Aires: Miño y Dávila, (2015): 27-57.
____. La Cage des Méridiens. La littérature et l'art contemporain face à la globalisation. Paris: Les Editions de Minuit, 2016
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.