Space and Referentiality in Dámaso Larrañaga 's Fábulas Americanas
Incluye Dossier: "Entre pasajes, escrituras e imágenes: proyecciones latinoamericanas de la Geocrítica”
PDF (Español)

Keywords

Neoclasicismo
Fábula
Referencialidad
Geocrítica Neoclassicism
Fable
Referentiality
Geocriticism

How to Cite

Maison, Ángel J. “Space and Referentiality in Dámaso Larrañaga ’s Fábulas Americanas”. Universum (Talca. En línea), vol. 35, no. 2, June 2021, pp. 128-44, https://universum.utalca.cl/index.php/universum/article/view/78.

Abstract

The spatial turn has meant a return to the problem of the referent for literary criticism, as exemplified in Bertrand Westphal's theorizing about fictional worlds. In this context, we set ourselves to the task of analyzing the links between places, spaces and ethics in the Fábulas Americanas written by Uruguayan poet Dámaso Larrañaga. First, we will review tension in Lavardén's ode "Al Paraná", focusing on two axes (utility-ornament, universal-local). We consider his work to be representative of both dialectics in rioplatense neoclassical poetry. Then, we will read three of Larrañaga's fables in order to show the link between the axiological and the spatial referent, which constitute the didactic axis in his Fábulas Americanas. We will argue that Spanish-speaking neoclassical poets in Latin America used fiction to give meaning to places that were "new" to their literary tradition. Referentiality in the poems radically alters the classicist paradigm, as it starts to focus on a process of universalization of local values before spaces can truly be grasped as empty or as a uniform tabula rasa in the service of economic production.

PDF (Español)

References

Barcia, Pedro Luis. "Las letras rioplatenses en el período de la Ilustración: Juan Baltasar Maciel y el conflicto de dos sistemas literarios". Humanidades: revista de la Universidad de Montevideo 1/1 (2001): 41-60.

Blackham, Harold John. The Fable as Literature. Londres: The Athlone Press, 1985.

Bremond, Claude, Le Goff, Jacques. & Schmitt, Jean-Claude. L'"exemplum". Burnhout: Brepols, 1996.

Canvat, Karl & Vandendorpe, Christian. "La fable comme genre: essai de construction sémiotique". Pratiques 91 (1996): 27-56.

Castellanos, Alfredo R. "Prólogo", en Dámaso Antonio Larrañaga. Selección de escritos. Montevideo: Ministerio de Instrucción Pública y Previsión Social, 1965.

Conte, Filippo. "Studi sull'exemplum". Le forme e la storia VI/1 (2013): 277-292.

Ortiz Gambetta, Eugenia. "Textos permeables: archivo colonial, prensa y literatura en el Río de la Plata". Universum 33/1. (2018): 212-239.

Larrañaga, Dámaso Antonio. Fábulas americanas. Montevideo: Imprenta de Dornaleche Hermanos, 1919.

Lavardén, Manuel José de. "Al Paraná", en Molina, Hebe Beatriz. "Edición crítica de la oda 'Al Paraná' de Lavardén". Incipit XVIII (1998): 159-186.

Molina, Hebe Beatriz. "Edición crítica de la oda 'Al Paraná' de Lavardén". Incipit XVIII (1998): 159-186.

Pastore, Rodolfo y Calvo, Nancy. "Ilustración y economía en el primer periódico impreso del Virreinato del Río de la Plata: el Telégrafo Mercantil (1801-1802)". Bulletin Hispanique 2 (2005): 433-462.

Sarmiento, Domingo Faustino. Obras. Tomo XXVI. El camino del Lacio. Buenos Aires: Imprenta y Litografía "Mariano Moreno", 1899.

Suleiman, Susan Rubin. Authoritarian Fictions: The Ideological Novel as a Literary Genre. Nueva York: Columbia University Press, 1993.

Telégrafo Mercantil. Buenos Aires, 1 de abril de 1801.

Telégrafo Mercantil. Buenos Aires, 5 de agosto de 1801.

Tuan, Yi-Fu. Space and Place: The Perspective of Experience. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2001.

Vandendorpe, Christian. "De la fable au fait divers". Les cahiers de recherche du CIADEST 10 (1991). Consultado digitalmente en: http://pascalfroissart.online.fr/3-cache/1991-vandendorpe.pdf

Westphal, Bertrand. Geocriticism. Nueva York: Palgrave Macmillan, 2007.

Sebold, Rusell. El señorito mimado. La señorita malcriada. Madrid: Clásicos Castalia, 1978.

____. El rapto de la mente. Poética y poesía dieciochescas. Barcelona: Anthropos, 1989.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.