The port as a space of dialogue in Tango and Fado: a Geocritical approach
Incluye Dossier: "Entre pasajes, escrituras e imágenes: proyecciones latinoamericanas de la Geocrítica”
PDF (Español)

Keywords

Tango
Fado
Geocritic
Port
City Tango
Fado
Geocrítica
Puerto
Ciudad

How to Cite

Dalbosco, D. M. “The Port As a Space of Dialogue in Tango and Fado: A Geocritical Approach”. Universum (Talca. En línea), vol. 35, no. 2, June 2021, pp. 28-56, https://universum.utalca.cl/index.php/universum/article/view/70.

Abstract

In recent years, different Argentinian artists have gathered Tango and Fado in their repertoires, two musical and poetical genres which boom took place during some part of the Twentieth Century. Singer Karina Beorlegui is the outstanding figure of this movement, since she has promoted activities such as the Fado Tango Club (2008-2018) and the Festival Porteño of Tango and Fado (2012, 2014, 2017, 2019). The chosen songs usually belong, on one hand, to the Tango-song period, and, on the other, to the Fados known as traditional Fado and Fado-song. Consequently, the mixed repertoires of Tango and Fado propose a rereading of the tradition of both genres and promote the dialogue between them. Those who have thought about the possible convergences between Tango and Fado have highlighted, fundamentally, certain poetic affinities and their condition of having been developed in port cities (Beorlegui, Vera Sepúlveda, Gouveia). In this context, the purpose of this article is to consider the lyrics of Tango and Fado as Port Poetics, and the port city as a heterotopia (Foucault, Westphal) in which its identity is based. Our starting point is the hypothesis that the port could be conceived as a matrix of meaning in the poetic structure of these songs. In fact, the port city could become a category of analysis that exceeds its territorial aspect, because by definition the port is a bridge and a passage through which the influence of the sea advances, models the urban land and, consequently, the relationship of the individual with space.

PDF (Español)

References

Bachelard, Gastón. La poética del espacio. Trad. Ernestina De Champourcin. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2000.

Beorlegui, Karina. "Mucha mina", 15/7/2005. En https://www.pagina12.com.ar/diario/ suplementos/las12/13-2077-2005-07-15.html

____. "El blues, el tango y el fado son lamentos poéticos y viscerales", 12/4/2013. En https://www.clarin.com/musica/karina_beorlegui_0_ByD-aEFsw7l.html

____. "Bohemia y poética en común", 2/6/2018. En https://www.pagina12.com.ar/118751-bohemia-y-poetica-en-comun

Campra, Rosalba. Como con bronca y junando. La retórica del tango. Buenos Aires: Edicial, 1996.

Castelo-Branco, Salwa El-Shawan. Voces de Portugal. Madrid: Akal, 2000.

Chandía Araya, Marco. "Manifestaciones tempranas en el imaginario de Valparaíso. En el contexto de una cultura porteña del Pacífico Sur", Hybris 7 (2016): 61-93.

Elliott, Richard. Fado and the Place of Longing: Loss, Memory and the City. New York: Routledge, 2016.

Frith, Simon. Ritos de la interpretación: Sobre el valor de la música popular. Buenos Aires: Paidós, 2014.

Foucault, Michel. "Topologías", Fractal 48/12/13 (2008): 39-62. En https://www.mxfractal.org/RevistaFractal48MichelFoucault.html

García Brunelli, Omar. Discografia básica del tango: Su historia a través de las grabaciones (1905-2010). Buenos Aires: Gourmet Musical, 2010.

Gouveia, Daniel. Ao fado tudo se canta? Linda-a-Velha: DG Edições, 2013.

Gouveia, Daniel y Francisco Mendes. Poetas populares do fado tradicional. Lisboa: INCM, 2014.

Landaeta Mardones, Patricio, Braulio Rojas Castro y Alexis Candia-Cáceres. "Geofilosofía de la ciudad puerto", Hybris 7 (2016): 7-10.

Loraux, Nicole. La ciudad dividida: El olvido en la memoria de Atenas. Trad. Sara Vassallo. Madrid: Katz, 2008.

Mayoral, José Antonio. Figuras retóricas. Madrid: Síntesis, 1994.

Mongin, Oliver. La condición urbana: La ciudad a la hora de la mundialización. Trad. Alcira Bixio. Buenos Aires: Paidós, 2006.

Pavão dos Santos, Vítor. O fado da tua voz: Amália e os poetas. Lisboa: Bertrand Editora, 2014.

Romano, Eduardo. Las letras del tango: Antología Cronológica 1900-1980. Rosario: Fundación Ross, 1993.

Russo, Fabián. El tango cantado: Una lectura acerca del canto en la Escuela Gardeliana. Buenos Aires: Corregidor, 2011.

Sandrín, María Emilia y Biangardi, Nicolás (comps.). Los espacios portuarios: Un lugar de encuentro entre disciplinas. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, 2015.

Schvartzman, Julio. "El tango en el tango". Las poéticas del tango canción: Rupturas y Continuidades. Oscar Conde (ed.). Buenos Aires/Remedios de Escalada: Biblos/Ediciones de la UNLA, 2014. 163-181.

Sucena, Eduardo. Lisboa, o Fado e os Fadistas. Lisboa: Nova Vega, 2008.

Taylor, Diana. "Hacia una definición de «performance", Picadero 15 (2005): 3-5.

____. Performance. Buenos Aires: Asunto Impreso, 2012.

Tuan, Yi-Fu. Topofilia: Un estudio de las percepciones, actitudes y valores sobre el entorno. Trad. Flor Durán de Zapata. Barcelona: Melusina, 2007.

Ulla, Noemí. Tango, rebelión y nostalgia. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina, 1982.

Varela, Gustavo. Tango y política: sexo, moral burguesa y revolución en Argentina. Buenos Aires: Ariel, 2016.

Vera Sepúlveda, Miguel Ángel. "Género portuário: Marco teórico de uma investigação antropológico-musical". Ao fado tudo se canta? Daniel Gouveia. Lisboa: DG Edições, 1999. 230-233.

Vieira Nery, Rui. Para uma história do Fado. Lisboa: Público, 2004.

Westphal, Bertrand. "Aportes para un enfoque geocrítico de los textos". Espacios, imágenes y vectores: Desafíos actuales de las literaturas comparadas. Mariano García, María José Punte y María Lucía Puppo (comps.). Buenos Aires: Miño y Dávila, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.