Cosmological Implications of Aquatic Space at Copán, Honduras
PDF (Español)

Keywords

Cosmología maya
Agua
Inframundo
Cielo
Copán Maya cosmology
water
underworld
heaven
Copán

How to Cite

Somohano, A. “Cosmological Implications of Aquatic Space at Copán, Honduras”. Universum (Talca. En línea), vol. 39, no. 2, Dec. 2024, pp. 427-44, doi:10.4067/S0718-23762024000200427.

Abstract

Specialised research on the Maya cosmos describes it as a three-layered model in which three ontologically different strata are distributed in a vertical manner: first the heavens, then the surface of the earth, and underneath this, the underworld. Additionally, the underworld is portrayed as an aquatic realm; hence, aquatic spaces are being frequently associated with the underworld. A detailed analysis of references to aquatic places in the monuments and architecture of Copan, Honduras, reveals that these were not only connected with the underground, but also with the heavens, raising concerns about the generalised vertical division of the Maya cosmos into three distinct layers as found in the literature.

https://doi.org/10.4067/S0718-23762024000200427
PDF (Español)

References

Andrews, E. W. y Bill, C. (2005). A Late Classic Royal Residence at Copán. En E. W. Andrews y W.

L. Fash (Eds.), Copán: The History of an Ancient Maya Kingdom (pp. 239-314). School of American Research.

Becquelin, P. (1995). L’axe vertical dans la cosmologie maya. Trace, 28, 53-59.

Bonnafoux, P. (2011). Waters, Droughts, and Early Classic Maya Worldviews. En C. Isendahl y B.

Liljefors (Eds.), Ecology, Power, and Religion in Maya Landscapes (pp. 31-48). Anton Saurwein.

Braakhuis, H. E. M. (2019). Watery Underworld or Realm of the Rain Deities: The Aquatic

Environment of the Tonsured Maize God. En M. Kova?, H. Kettunen, y G. Krempel (Eds.),

Maya Cosmology; Terrestrial and Celestial Landscapes. Acta Mesoamericana 29 (pp. 147-159). Anton Saurwein.

Díaz, A. G. (2009). La primera lámina del Códice Vaticano A; ¿un modelo para justificar la topografía celestial de la antigüedad pagana indígena? Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 31(95), 5-44. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2009.95.2296

Díaz, A. G. (Ed.). (2015). Cielos e inframundos; una revisión de las cosmologías mesoamericanas. Universidad Nacional Autónoma de México.

Díaz, A. G. (Ed.). (2020). Reshaping the World: Debates on Mesoamerican Cosmologies. University of Colorado.

Fash, B. W. (2005). Iconographic Evidence for Water Management and Social Organization at Copán. En E. W. Andrews y W. L. Fash (Eds.), Copán, The History of an Ancient Maya Kingdom (pp. 103-138). School of American Research.

Fash, B. W, Fash, W., Lane, S., Larios, R., Schele, L., Stomper, J. & Stuart, D. (1992). Investigations of a Classic Maya Council House at Copán, Honduras. Journal of Field Archaeology, 19(4), 419-442. https://doi.org/10.2307/530426

Finamore, D. (2010). Navigating the Maya World. En D. Finamore y S. D. Houston (Eds.), Fiery Pool: The Maya and the Mythic Sea (pp. 144-150). Peabody Essex Museum.

Finamore, D. & Houston, S. D. (2010). Fiery Pool: The Maya and the Mythic Sea. Peabody Essex Museum.

Freidel, A. D. (1992). The Trees of Life: Ahau as Idea and Artifact in Classic Lowland Civilization.

En A. A. Demarest y G. W. Conrad (Eds.), Ideology and Pre-Columbian Civilization (pp. 115-133).

School of American Research.

Gillespie, S. D. (2000). Maya ‘Nested Houses’: The Ritual Construction of Place. En R. Joyce y S. D. Gillespie (Eds.), Beyond Kinship: Social and Material Reproduction in House Societies (pp. 135-160). University of Pennsylvania. https://doi.org/10.9783/9781512821628-009

Hellmuth, N. M. (1987). Monster und Menschen in der Maya-kunst: Eine ikonographie der alten Religionen Mexikos und Guatemala. Adeva.

Kettunen, H. y Helmke, C. (2013). Water in Maya Imagery and Writing. Contributions in New World Archaeology, 5, 17-38.

Knab, T. J. (1991). Geografía del inframundo. Estudios de Cultura Náhuatl, 21, 31-27.

Kupprat, F. A. (2017, 15 de diciembre). In Memory of Bahlam Nehn: Stela E at Copan and the Tomb of Ruler 7 [Ponencia]. XXII European Maya Conference de la Asociación Europea de Mayistas WAYEB. Malmö, Suecia.

López, A. (1997). El árbol cósmico en la tradición mesoamericana. Monografías del Jardín Botánico de Córdoba, 5, 85-98.

López, A. (2001). El núcleo duro, la cosmovisión y la tradición mesoamericana. En J. Broda y F. Báez-Jorge (Eds.), Cosmovisión, ritual e identidad de los pueblos indígenas de México (pp. 47-65). Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

López, A. (2016). La verticalidad del cosmos. Estudios de Cultura Náhuatl, 52, 119-150.

Lucero, L. J. y Kinkella, A. (2015). Pilgrimage to the Edge of the Watery Underworld: an Ancient

Maya Water Temple at Cara Blanca, Belize. Cambridge Archaeological Journal, 25(1), 163-185.

https://doi.org/10.1017/S0959774314000730

Mathews, P. y Bíró, P. (2006). Maya Hieroglyph Dictionary. Foundation for the Advancement of

Mesoamerican Studies. https://cutt.ly/JePuy2e1

Mikulska, K. (2008). El concepto de ilhuicatl en la cosmovisión nahua y sus representaciones gráficas en códices. Revista Española de Antropología Americana, 38(2), 151-171.

Morales, M. A. (2006). Árbol sagrado; origen y estructura del universo en el pensamiento maya. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.

Nielsen, J. y Reunert, T. S. (2009). Dante's Heritage: Questioning the multi-layered model of the

Mesoamerican Universe. Antiquity, 83(320), 399-413.

https://doi.org/10.1017/S0003598X00098513

O’Neil, M. E. (2016). Nuevas perspectivas sobre los huesos tallados del Entierro 116 de Tikal. En B. Arroyo, L. Méndez Salinas, y G. Ajú Álvarez (Eds.), XXIX Simposio de Investigaciones

Arqueológicas en Guatemala, 2015 (pp. 741-752). Museo Nacional de Arqueología y Etnología.

Pitarch, P. (2013). La cara oculta del pliegue; ensayos de antropología indígena. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Romero, L. E. (2011). Ser humano y hacer el mundo: la terapéutica nahua en la Sierra Negra de Puebla [Tesis doctoral, Universidad Nacional Autónoma de México]. https://doi.org/10.22201/dgpyfe.9786070253072e.2011

Romero, R. (2017). El inframundo de los antiguos mayas. Universidad Nacional Autónoma de México.

Salgado, S. M. (2001). Análisis semiótico de la forma arbórea en el Códice Dresde. Dirección General de Estudios de Posgrado-Universidad Nacional Autónoma de México.

Somohano, A. (2019). Xibalba: Is it Really the Underworld? En M. Kova?, H. Kettunen y G. Krempel (Eds.), Maya Cosmology; Terrestrial and Celestial Landscapes. Acta Mesoamericana 29 (pp. 171-180). Verlag Anton Saurwein.

Seler, E. (1996). The Worldview of the Ancient Mexicans. J. E. S. Thomson y F. B. Ricchardson (Eds.), Collected Works in Mesoamerican Linguistics and Archaeology 7 (pp. 39-58). Labyrinthos.

Stomper, J. A. (1996). The popol na: A model for ancient maya community structure at Copán, Honduras [Tesis doctoral no publicada]. Yale University.

Stuart, D. (2005). A Foreign Past: The Writing and Representation of History on a Royal Ancestral Shrine at Copan. En E. W. Andrews y W. L. Fash (Eds.), Copán, The History of an Ancient Maya Kingdom (pp. 373-394). School of American Research.

Stuart, D. (2007). Reading the Water Serpent as WITZ’. Maya Decipherment: Ideas of Maya Writing and Iconography. https://cutt.ly/1ePuorkT

Taube, K. (2004). Structure 10L-16 and its Early Classic Antecedents: Fire and the Evocation and

Resurrection of K’inich Yax K’uk’ Mo’. En E. E. Bell, M. A. Canuto, y R. Sharer (Eds.),

Understanding Early Classic Copan (pp. 265-296). University of Pennsylvania.

Thompson, J. E. S. (1970). Maya History and Religion. University of Oklahoma.

Tokovinine, A. (2013). Place and Identity in Classic Maya Narratives. Dumbarton Oaks.

Tokovinine, A. (2017). Beginner’s Visual Catalog of Maya Hieroglyphs. Mesoweb.

https://cutt.ly/lePuplOg

Valencia, R. (2019). K’awiil y el calendario maya de 819 días. Estudios de Cultura Maya, 53, 103-38. https://doi.org/10.19130/iifl.ecm.2019.53.945

Valencia, R. y Sheseña, A. (2016). Acerca del jeroglífico [T544.501] y las colectividades geopolíticas entre los mayas clásicos. Estudios de cultura maya, 48, 101-127.

https://doi.org/10.19130/iifl.ecm.2016.48.767

Velásquez, E. (2010). El cosmos y la religión maya. En M. T. Uriarte (Coord.), De la antigua California al desierto de Atacama. Textos de arte, historia y arqueología de la América prehispánica (pp. 153-178). Universidad Nacional Autónoma de México.

von Schwerin, J. (2011): The sacred mountain in social context. Symbolism and history in Maya

architecture: Temple 22 at Copan, Honduras. Ancient Mesoamerica, 22(2), 271-300.

https://doi.org/10.1017/S0956536111000319

von Winning, H. (1987). La iconografía de Teotihuacan; los dioses y los signos 1. Universidad Nacional Autónoma de México.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Universum (Talca. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.