THREE TYPES OF HYBRIDITY IN HISPANIC NEOMYSTIC POETRY: ELSA CROSS, ERNESTO CARDENAL, AND EDUARDO SCALA
PDF (Español)

Keywords

neomística
hibridez
transcuturalidad
discurso
Transmedialidad neomisticism
hibridity
transculturality
discourse
transmediality

How to Cite

Helgueta Manso, J. “THREE TYPES OF HYBRIDITY IN HISPANIC NEOMYSTIC POETRY: ELSA CROSS, ERNESTO CARDENAL, AND EDUARDO SCALA”. Universum (Talca. En línea), vol. 38, no. 2, Dec. 2023, pp. 337-5, doi:10.4067/S0718-23762023000200337.

Abstract

In this research, it is proposed that the literary neo-mysticism of the post-secular era has explored new formulas of transcendence based on three procedures of possible hybridization with: sacred elements from other cultural environments and metaphysical periods (religious syncretism); discourses from other disciplines, with their respective systems of apprehension of reality (epistemic hybrids); formats and techniques typical of other arts (transmedia aesthetics). For this, three notable representatives of such phenomena have been chosen: the Mexican Elsa Cross, the Nicaraguan Ernesto Cardenal and the Spanish Eduardo Scala. In the work and poetics of each of them, variable results are obtained: dialogue and adaptation, heterogeneity and entropy, integration and transformation. With this work, it is shown that hybridity is one of the arguments to define contemporary mystical poetry as neo-mystical; In addition, within the framework of a broader investigation, the importance of Hispanic literary in this process is pointed out.
https://doi.org/10.4067/S0718-23762023000200337
PDF (Español)

References

Aullón de Haro, P. (1985). El jaiku en España. Madrid: Playor.

Borgeson, P. W. (1984). Hacia el hombre nuevo: poesía y pensamiento de Ernesto Cardenal. London: Tamesis.

Briano Veloz, K. A.; Saldaña Moncada, D. I.; Rodríguez Vértiz, D. M.; Romero Ruiz, C. C.; Ramírez Sandoval, I. (2014). Pluralidad mística en la poesía mexicana. Avances del trabajo de campo del proyecto papiit in/rn-401512 Poesía mística mexicana del siglo xx (tipología y tradiciones). Acta poética, 35(2), pp. 245-251.

Cardenal, E. (1974). Salmos. Buenos Aires: Carlos Lohlé.

--- (1999). Vida perdida. Barcelona: Seix Barral.

--- (2012). Cántico cósmico. Madrid: Trotta.

Certeau, M. de (2007). El lugar del otro. Historia religiosa y mística. Madrid: Katz.

Cirlot, J.-E. (1992). Diccionario de símbolos. Barcelona: Labor.

Courcelles, D. de (2006). Arrobamientos de los escritores y contemporaneidad mística. En V. Cirlot y A. Vega (eds.), Mística y creación en el siglo XX. Tradición e innovación en la cultura europea (pp. 139-156). Barcelona: Siruela.

Cross, E. (2003). Los dos jardines. Mística y erotismo en algunos poetas mexicanos. México D.F.: CONACULTA, Dirección general de publicaciones / Ediciones sin nombre.

--- (2012a). Poesía completa. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

--- (2012b). Canto Malabar y otros poemas. Nuevo León: La otra / Universidad Autónoma de Nuevo León.

Díaz Rosales, R. (2012). “Y se hizo la palabra”. Algunas notas sobre las creaciones neológicas literarias en español. En E. Landone (ed.), Enlaces. Studi dedicati a Mariarosa Scaramuzza (pp. 73-95) Milano: Edizioni Universitarie di Lettere, Economia, Diritto.

García Canclini, N. (1990). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México D. F.: Grijalbo.

Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.

Goleman, D. (1977). Los caminos de la meditación. Barcelona: Kairós.

Helgueta Manso, Javier (2019). Camino de percepción. Continuidad del silencio en algunas acestéticas del cambio de siglo. Tesis doctoral, Universidad de Alcalá.

Jauss, H. R. (2013). La historia de la literatura como provocación. Madrid: Gredos.

Juan de la Cruz, san (1960). Cautelas. En Vida y obra de san Juan de la Cruz (pp. 1121-1138). Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.

López-Baralt, L. (1996). Prólogo. La experiencia mística: tradición y actualidad. En L. y López-Baralt y L. Piera (eds.), El sol a medianoche. La experiencia mística: tradición y actualidad (pp. 9-22). Madrid: Trotta.

--- (2012). El cántico místico de Ernesto Cardenal. Madrid: Trotta.

López Sanchidrián, M. del C. (2021). Exposición Fondo Eduardo Scala. En Eduardo Scala, Ávila La Vía. Fondo Eduardo Scala. [Madrid]: Gráficas Almeida / Junta de Castilla y León.

Mardones, J. M. (1996). ¿Hacia dónde va la religión? Postmodernidad y Postsecularización. México: Universidad Iberoamericana.

Muriel, F. (2001). Hermetismo y visualidad. La obra gráfica de Eduardo Scala. Tesis Doctoral, Universidad de Córdoba.

Oviedo, J. M. (2012). Historia de la literatura hispanoamericana. 4. De Borges al presente. Madrid: Alianza Editorial.

Parreño, J. M. y Gallero, J. L. (ed.). (1992). 8 poetas raros (conversaciones y poemas).

Madrid: Ediciones Árdora.

Prieto, J. (2017). El concepto de intermedialidad: una reflexión histórico-crítica. Pasavento, 5(1), pp. 7-18.

Rodríguez-Izquierdo y Gavala, F. (ed.) (2016). Introducción. En Matsuo Basho, Leve presencia (pp. 7-11). Gijón: Satori.

Sancho, F. J. (2021). El pájaro solitario y solidario. En Scala, Eduardo, Ávila La Vía. Fondo Eduardo Scala (pp. 7-8) (Catálogo de exposición, Archivo Provincial de Ávila/Junta de Castilla y León, Ávila, 2021). [Madrid]: Gráficas Almeida.

Sarabia, R. (1997). La historia como musa en la poesía de Ernesto Cardenal. Poetas de la palabra hablada: un estudio de la poesía hispanoamericana contemporánea (pp. 117-143). London: Tamesis.

Scala, E. (2016). (2016). Universo. Eduardo Scala. Vídeo Recuperado de:

<https://www.youtube.com/watch?v=fHoRfF-Efqw>.

Scala, E. (entdo.); Helgueta Manso, J. (entdor.) (en prensa). Eduardo Scala “fuera del tiempo histórico”: resistencia mística contra los nuevos términos gastados del arte. Entrevista inédita.

Valdivia, B. (2003). Aproximación al Canto Malabar de Elsa Cross. En Presencia del sueño: cinco poetas de México hacia el nuevo siglo: Huerta, Rivas, Cross, Hernández y Morábito (pp. 69-75). Veracruz: Instituto Veracruzano de la Cultura.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Universum (Talca. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.