The Sensory Nature of the Royal Power – Alfonso X, Segunda Partida
PDF (Español)

Keywords

Alfonso X
people
legislation
body
senses Alfonso X
pueblo
legislación
cuerpo
sentidos

How to Cite

Coronado Schwindt, G. “The Sensory Nature of the Royal Power – Alfonso X, Segunda Partida”. Universum (Talca. En línea), vol. 37, no. 2, Dec. 2022, pp. 379-97, doi:10.4067/S0718-23762022000200379.

Abstract

The process of construction of the Castilian royal power, throughout the Late Middle Ages, shows multiple aspects presented in the vast bibliography developed during the past century and in the first decades of the current century. On this occasion, we propose to reflect on the sensory nature of the relations established by the monarch with his subjects, since power is not only seen, but also felt and expressed in corporeality. This sensory facet of power was a prominent focus of attention in the legislative work of Alfonso X codified in his Siete Partidas [Seven-Part Code]. Consequently, the aim of this work will be to make a first approach to the mediations established by the senses in the relations between the people and their king, focusing particularly in the Segunda Partida [Second Part of the Code] of the Alfonsine work, based on the Aristotelian conceptualizations of sensoriality. This will allow us to examine how a particular schema of the microcosm of royal power was elaborated.

https://doi.org/10.4067/S0718-23762022000200379
PDF (Español)

References

Amerini, F. y Galluzzo, G. (Eds.) (2014). A Companion to the Latin Medieval Commentaries on Aristotle’s Metaphysics. Brill.

Aristóteles. (2000). Acerca del alma. Gredos.

Burns, R. I. (2001). The Partidas: Introduction. En R. I. Burns (Ed.), S. P. Scott (Trad.), Las siete partidas. The medieval church: the world of clerics and laymen (Vol. 1, Ser. The Middle Ages Series, pp. ix-xxxix). University of Pennsylvania.

Casagrande, C. (2002). Sistema dei sensi e classificazione dei peccati (secoli XII-XIII). Micrologus, 10, 33-54.

Casagrande, C. y Vecchio, S. (1987). I peccati della lingua. Disciplina ed etica della parole nella cultura medievale. Instituto della Enciclopedia Italiana.

Castillo Lluch, M. (2004). De verbo vedado: consideraciones lingüísticas sobre la agresión verbal y su expresión en castellano medieval. Cahiers de linguistique et de civilisation hispaniques médiévales, 27, 23-35.

Classen, C. (2012). The Deepest Sense. A Cultural History of Touch. University of Illinois.

Coronado Schwindt, G. (2021). Las fiestas en el reino de Castilla durante el siglo XV: un festín para los sentidos. RIVAR, 24, 88-111.

Craddock, J. R. (1986). The Legislative Works of Alfonso X, el Sabio: A Critical Bibliography. Grant & Cutler.

Craddock, J. R. (2001). The Partidas: Bibliographical notes. En R. I. Burns (Ed.), S. P. Scott (Trad.), Las siete partidas. The medieval church: the world of clerics and laymen (Vol. 1, Ser. The Middle Ages Series, pp. xli-xlviii). University of Pennsylvania.

Craddock, J. R. (2008). Palabra de rey: selección de estudios sobre legislación Alfonsina. SEMYR.

De Boer, S. W. (2013). The Science of the Soul. The Commentary Tradition on Aristotle’s De anima, c. 1260 - c. 1360. Leuven University.

Domínguez Ruiz, A. L. (2019). El oído: un sentido, múltiples escuchas. Presentación del dosier Modos de escucha. El oído pensante, 7(1), 92-110.

Ferguson, P. P. (2011). The Senses of Taste. The American Historical Review, 116(2), 371-384.

Fernández-Ordóñez, I. (2000). Evolución del pensamiento alfonsí y transformación de las obras jurídicas e históricas del Rey Sabio. Cahiers de linguistique hispanique médiévale, 23, 263-283.

Ferreiro Alemparte, J. (1988). Recepción de las Éticas y de la Política de Aristóteles en las Siete Partidas del Rey Sabio. Glossae. Revista de Historia del Derecho Europeo, 1, 97-133.

García de Cortázar, J. Á. (2015). Alfonso X y los poderes del reino. Alcanate, 9, 11-40.

Gavrilyuk, P. L. y Coakley, S. (Eds.) (2012). The Spiritual Senses: Perceiving God in Western Christianity. Cambridge University.

Gómez Redondo, F. (1998). Historia de la prosa medieval castellana. La creación del discurso prosístico: el entramado cortesano. Cátedra.

González Jiménez, M. y Carmona Ruiz, M. A. (2012). Documentación e Itinerario de Alfonso X el Sabio. Universidad de Sevilla.

Herriott, J. H. (1952). The Ten Senses in the Siete Partidas. Hispanic Review, 20(4), 269-281.

Howes, D. (2014). El creciente campo de los Estudios Sensoriales. Cuerpos, emociones y sociedad, 15, 10-26.

Howes, D. (2019). Prologue: Introduction to Sensori-Legal Studies. Canadian Journal of Law and Society / Revue Canadienne Droit et Société, 34(2), 173-189.

Knuuttila, S. (2008). Aristotle’s Theory of Perception and Medieval Aristotelianism. En S. Knuuttila P. y Kärkkäinen (Eds.), Theories of Perception in Medieval and Early Modern Philosophy (pp. 1-22). Springer.

Las Siete Partidas del Sabio Rey Don Alfonso X (1843). Glosa G. López; notas y comentarios I. Sanponts y Barba, R. Marti de Eixalá y J. Ferrer y Subirana. Imprenta de Antonio Bergnes.

Le Breton, D. (2007). El sabor del mundo. Una antropología de los sentidos. Nueva Visión.

Le Goff, J. y Truong, N. (2005). Una historia del cuerpo en la Edad Media. Paidós.

Madero, M. (1992). Manos violentas, palabras vedadas. La injuria en Castilla y León (siglos XIII-XV). Taurus.

Martin, G. (2010). Le concept de ‘naturalité’ (naturaleza) dans Les sept parties d’Alphonse X le Sahe. En J. A. Jara Fuente, G. Martin e I. Alfonso Antón (Eds.), Construir la identidad en la Edad Media: pode y memoria en la Castilla de los siglos VII a XV (pp. 145-162). Universidad de Castilla-La Mancha.

Monsalvo Antón, J. M. (2019). La construcción del poder real en la Monarquía castellana (Siglos XI-XV). Marcial Pons.

Newhauser, R. (2014). Introduction: The Sensual Middle Ages. En R. Newhauser (Ed.), A Cultural History of the Senses in the Middle Ages, 500-1450 (pp. 1-22). Bloomsbury.

Newhauser, R. (2015). The Senses, the Medieval Sensorium, and Sensing (in) the Middle Ages. En A. Classen (Ed.), Handbook of Medieval Culture. Fundamental Aspects and Conditions of the European Middle Ages (pp. 1559-1575). De Gruyter.

Newhauser, R. (2021). Anthologizing the Medieval Senses: A Methodological Overview. Postmedieval: A Journal of Medieval Cultural Studies, 12, 123-133.

Palazzo, E. (2014). L’invention chrétienne des cinq sens dans la liturgie et l’art au Moyen ge. du Cerf.

Panateri, D. (2017). El discurso del rey. El discurso jurídico alfonsí y sus implicancias políticas. Dykinson.

Panateri, D. (2019). Elementos árabo-aristotélicos en la obra jurídica alfonsí. Algunas consideraciones. eHumanista, 42, 241-252.

Paterson, M. (2007). The Senses of Touch. Haptics, Affects and Technologies. Berg.

Pavel, G. (2007). Aristotle on the Common Sense. Oxford University.

Pedraz, M. V. (2003). La representación del cuerpo en la corte imaginada de Alfonso X ‘El Sabio’: apariencia corporal y legitimación de la excelencia en la Segunda Partida. Bulletin of Hispanic Studies, 80(1), 21-40.

Reinarz, J. (2007). Past Scents. Historical Perspectives on Smell. University of Illinois.

Rodríguez-Velasco, J. (2010). La urgente presencia de las Siete Partidas. La Corónica, 38(2), 99-135.

Synnott, A. (2002). The body social. Symbolism, Self and Society. Routledge.

Tubau, X. (2007). Los sentidos internos en la prosa medieval castellana (a propósito de Alfonso el Sabio y Juan de Mena). Traditio, 62, 285-315.

Valdeón Baruque, J. (2009). Cultura y política en tiempos de Alfonso el Sabio. En P. Boucheron y F. Ruiz Gómez (Eds.), Modelos culturales y normas sociales al final de la Edad Media (pp. 39-52). Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, Casa de Velázquez.

Verbeke, G. (1968). Introduction sur la doctrine psychologique d’Avicenne. En S. van Riet (Ed.), Avicenna Latinus: Liber de Anima seu Sextus de Naturalibus (vol. 2; pp. 1*-73*). Brill.

Ward Modrak, D. (2009). Sensation and Desire. En G. Anagnostopoulos (Ed.), A Companion to Aristotle (pp. 310-321). Wiley-Blackwell.

Woolgar, C. M. (2006). The Senses in Late Medieval England. Yale University.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.