Image and construction of identities: The visual framing in the allegoric images of the ‘New World’
PDF (Español)

Keywords

América
alegorías
símbolos
grabados
cultura America
allegories
symbols
engravings
culture

How to Cite

Ramírez-Alvarado, M., and F. Contreras-Medina. “Image and Construction of Identities: The Visual Framing in the Allegoric Images of the ‘New World’”. Universum (Talca. En línea), vol. 37, no. 1, June 2022, pp. 109-33, doi:10.4067/s0718-23762022000100109 .

Abstract

The representation of the three continents of classical cosmography (Europe, Asia and Africa) was common since ancient times. The expansion of the world to a fourth continent such as America, at a time of rebounding in allegorical themes, produced the demand for the allegory of this new territory with its own characteristics. This article studies the historical visuality of the American continent and the construction of symbolic frames through a qualitative study based on the framing created by allegorical iconographic elements that circulated in Europe. The analyzed corpus of xylographic and intaglio prints is located between the end of the 16th century and the beginning of the 17th. They all have in common the fact that America has been represented as an amazonian-style nude or half-naked indigenous woman, situated in a paradisiacal context of exuberant nature. In these images references and attributes related to aboriginal anthropophagy, fauna and flora, and family iconographic myths and models appear at the time. The research carried out allows to comprehend the value that in the iconic representation have the imaginaries and socially, historically and culturally established criteria of relevance.

https://doi.org/10.4067/s0718-23762022000100109%20
PDF (Español)

References

Alciato. (1985). Emblemas. Akal.

Aumont, J. (1992). La imagen. Paidós.

Ball, M. y Smith, G. (1992). Analyzing visual data. Sage.

Banks, M. (2010). Los datos visuales en investigación cualitativa. Morata.

Barash, M. (2010). Teorías del arte. De Platón a Winckelmann. Alianza.

Belting, H. (2007). Antropología de la imagen. Katz Editores.

Colón, C. (1985). Diario. Relaciones de viaje. Sarpe.

De Carvajal, G. (1986). La aventura del Amazonas. Historia 16.

Debray, R. (1994). Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente. Paidós.

Didi-Huberman, G. y Calatrava, J. (2009). La imagen superviviente: historia del arte y tiempo de los fantasmas segu?n Aby Warburg. Abada.

Eco, U. (1977). Tratado general de semiótica. Lumen.

Esteban, J. (1998). Tratado de Iconografía. Istmo.

Ficino, M. (1993). Sobre el furor divino y otros textos. Anthropos.

Fonseca, V. (1995). Visión y trazo de América. La erotización del continente. Reflexiones, 30(1), 1-19.

Fonseca, V. (1997). América es nombre de mujer. Reflexiones, 58(1), 1-10.

Goffman, E. (1974). Frame analysis: An essay on the organization of experience. Harvard University Press.

Gombrich, E. (1986). Imágenes simbólicas. Estudios sobre el arte del Renacimiento. Alianza.

Gombrich, E. (1998). Arte e ilusión. Estudio sobre la psicología de la representación pictórica. Debate.

Gombrich, E. (2003). Los usos de las ima?genes: estudios sobre la funcio?n social del arte y la comunicacio?n visual. Debate.

Grimal, P. (1991). Diccionario de mitología griega y romana. Paidós.

Hernández, P. (Coord.). (1992). Testimonios. Cinco siglos del libro en Iberoamérica. Lunwerg.

Hesíodo. (2014). La Teogonía. Gredos.

Hollstein, F. (1950). Dutch and Flemish etchings, engravings, 1450-1700. Menno Hertzberger.

Honour, H. (1975). European vision of America. Cleveland Museum of Art.

Lira, M. (2004). La representación del indio en la cartografía de América. Revista Chilena de Antropología Visual, 4, 86-102.

Magasich, J. y Beer, J. (2001). América mágica. Mitos y creencias en tiempos del descubrimiento del nuevo mundo. LOM.

Metz, C. (1982). Más allá de la analogía, la imagen. En: VV.AA., Análisis de las imágenes (pp. 9-22). Tiempo Contemporáneo.

Mirzoeff, N. (2008). An introduction to visual culture. Routledge.

Ovidio. (2000). Metamorfosis. Espasa Calpe.

Panofsky, E. (1987). El significado en las artes visuales. Alianza.

Pigafetta, A. (2019). La primera vuelta al mundo: relación de la expedición de Magallanes y Elcano. Alianza.

Ramírez, M. (2001). Construir una imagen. Visión europea del indígena americano. Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Rancière, J. (2011). O destino das imagens. Orfeu Negro.

Ripa, C. (1987). Iconología. Akal.

Rojas, M. (1992). América imaginaria. Lumen.

Rubiés, J. (2008). Imagen mental e imagen artística en la representación de los pueblos no europeos, salvajes y civilizados, 1500-1650. En La Historia Imaginada. Construcciones visuales del pasado en la Edad Moderna (pp. 327-357). Fernando Villaverde.

Sahagún, B. (1984). El México antiguo. Reordenación de la Historia General de las cosas de Nueva España de Fray Bernardino de Sahagún y de los informantes indígenas. Biblioteca Ayacucho.

Sanfuentes, O. (2009). Develando el Nuevo Mundo. Imágenes de un proceso. Universidad Católica de Chile.

Taylor, A. (1994). Génesis de un arcaísmo: la Amazonia y su antropología. En Descubrimiento, Conquista y Colonización De América a Quinientos Años (pp. 91-126). Fondo de Cultura Económica.

Useche, C. (2018). Las amazonas o la feminización del río y la selva: fronteras y espacios de exclusión en los confines imperiales del Nuevo Mundo. Boletín de Antropología, 33(55), 247-270.

Vespucci, A. (1986). Cartas de viaje. Alianza.

Von Kügelgen, H. (1990). El indio: ¿bárbaro y/o buen salvaje?. En La imagen del indio en la Europa Moderna (pp. 457-487). Escuela de Estudios Hispano-Americanos.

Warburg, A. (2010). Atlas Mnemosyne. Akal.

Wells, P. (2012). Frame, focus, visualization. In How Ancient Europeans Saw the World: Vision, Patterns, and the Shaping of the Mind in Prehistoric Times. Princeton University.

Young, A. (2010). New Life for an Old Concept: Frame Analysis and the Reinvigoration of Studies in Culture and Poverty. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 629(1), 53-74.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Universum (Talca. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.