Abstract
Place is the receptacle that condenses meaning and the person who grants it is the human being. Architectural works that contain contemporary art, by the very definition of this art, have an added difficulty in becoming a place. The objective of this article is to present a tool to analyze the relationship between the visitor and the architectural work that contains contemporary art, which allows to clarify this link and reflect on its ‘placeness’. To build this tool, a multidisciplinary and multi-methodological strategy is deployed. It is a multiple case analysis, which implements an in-depth comparison of five cases of emblematic architectural works containing contemporary art in Santiago de Chile. The notion of place is divided into four qualities: identity, limit, totality and meaning. Each of them is operationalized in a corresponding dimension: historical-institutional, urban, architectural and sociocultural. The data analysis is constructed of a matrix that allows the dimensions to intersect with the case studies. As a result, a tool is presented for the analysis of the link between the visitor and the architectural work that contains contemporary art.
References
Ando, T. (2000). Tadao Ando. El croquis.
Aristóteles. (1996). Obras. Aguilar.
Augé, M. (2004). Los “no lugares”: Espacios del anonimato: una antropología de la sobremodernidad. Gedisa.
Azara, P. (2005). Castillos en el aire. Mito y arquitectura en Occidente. Gustavo Gili.
Bachelard, G. (1975). La poética del espacio. Fondo de Cultura Económica.
Badiou, A. (2013). Las condiciones del Arte Contemporáneo. https://cutt.ly/tFcoMdL
Botto, M. (2014). Del Ápeiron a la alegría. La subjetividad en Deleuze. UAM.
Debersaques, S. (2017). Equipement culturel et développement urbain : le centre d’art contemporain WIELS, héraut des logiques de transformation d’un quartier populaire ?. Brussels Studies, 112, 1-23. https://doi.org/10.4000/brussels.1527
Déotte, J. (2012). ¿Qué es un aparato estético?. Metales Pesados.
Derrida, J. (1995). Khôra. Alción Editora.
Didi-Huberman, G. (2000). Être Crâne. Lieu, contact, pensée, sculpture. Minuit.
Espósito-Galarce, F. (2013). La dialogía como un acto de interpretación arquitectónica. Arquitetura Revista, 9(1), 37-47. https://doi.org/10.4013/arq.2013.91.04
Falcón, J. (2019). La arquitectura del museo: testigo y evidencia de la época. Arquitetura Revista, 8(2), 135-147. https://doi.org/10.4013/arq.2012.82.04
Ferrater, J. (2000). Diccionario de filosofía abreviado. Sudamericana.
Gallardo, L. (2013). Lugar y arquitectura. Reflexión de la esencia de la arquitectura a través de la noción de Lugar. Arquitetura Revista, 9(2), 161-169. https://doi.org/10.4013/arq.2013.92.09
Gallardo, L., Toledo, M., Figueroa, C., Vera, J. y Pérez, L. (2019). Centro Nacional Arte Contemporáneo Cerrillos (CNACC): motor de transformación de la ciudad de Santiago. Revista de Urbanismo, (40), 1-18. https://doi.org/10.5354/0717-5051.2018.52362
Gallardo, L. (2017). Totalidad en arquitectura. Reflexiones sobre la estética y la coexistencia de las cosas con el lugar que producen en nosotros una experiencia de totalidad. Revista Pensamiento. Revista de Investigación e Información Filosófica, 73(277), 923-942. https://doi.org/10.14422/pen.v73.i277.y2017.006
González, C., Gómez-Isla, J., Del Río, V. y Santamaría, A. (2017). El papel del arte contemporáneo en la dinamización social del entorno urbano. un estudio de caso: el barrio del oeste en salamanca. Arte, Individuo y Sociedad, 29(2), 299-315. https://doi.org/10.5209/ARIS.53165
Hatefishojae, S., Gholamreza, S. y Rezaei, M. (2020). Role of local and urban textures in promoting social interactions of residents and emphasizing living centers theory of Christopher Alexander. Frontiers of Architectural Research, 10(1), 66-78. https://doi.org/10.1016/j.foar.2020.05.008.
Heidegger, M. (1997). Construir, habitar, pensar. Alción.
Ito, T. (2006). Arquitectura de límites difusos. Gustavo Gili.
Jagodzi?ska, K y Guile, C. (2019). Museums and Centers of Contemporary Art in Central Europe After 1989. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315148908
Kristeva, J. (1991). Extranjeros para nosotros mismos. Plaza-Janés.
Le Corbusier. (1998). Hacia una arquitectura. Apóstrofe.
Le Corbusier. (1946). El espacio indecible. DC PAPERS, revista de crítica y teoría de la arquitectura, (1), 45-55. https://cutt.ly/EFcaplM
Leroi-Gourham, A. (1964). Le geste et la parole. Albin Michel.
Lloyd, F. (1978). El futuro de la arquitectura. Poseidón.
Miles, M., Huberman, M. y Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: a methods sourcebook. Sage.
Moneo, R. (1995). La inmovilidad substancial. Revista Circo, 24. https://cutt.ly/GFcaxDy
Muntañola, J. (1974). La arquitectura como lugar. Gustavo Gili.
Navarro, J. (2001). Navarro Baldeweg. Tanais.
Norberg-Schulz, C. (1975). Existencia, espacio y arquitectura: nuevos caminos de la arquitectura. Blume.
Norberg-Schulz, C. (1981). Genius Loci. Pierre Mardaga.
Norberg-Schulz, C. (2001). Intenciones en Arquitectura. Gustavo Gili.
Özkan, E. y Akalin, A. (2019/1). Comprehension of place awareness in a historical context: metaphors in architectural design education. METU JFA, 36(1), 183-202. https://doi.org/10.4305/METU.JFA.2019.1.7
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Universum (Talca. En línea)