Abstract
Benjamín Vicuña Mackenna's Album de Santa Lucía (1874) is studied here as a cultural artifact whose visual narrative construction reveals modern ways to understand the relationship between photography and writing. Beyond the notion of the album as a testimony of the urban transformations undertaken by the Intendent of Santiago, this article delves into the complexity of a piece gifted with a not sufficiently studied conceptual richness. Vicuña Mackenna elaborates a single narration by means of a noteworthy combination of written and photographic fragments, thus revealing novel ways to articulate senses. Moreover, Vicuña Mackenna’s reflections on photographic, visual, and optical devices show how these registers were intermingled in the Chilean fin de siècle culture, as well as the way this author was acquainted with the global debates that were then taking place on these matters.
References
Baudelaire, Charles. Salones y otros escritos sobre arte. Madrid: Antonio Machado, 1996.
Benjamin, Walter. Estética de la imagen. Buenos Aires: Biblioteca de la mirada, 2015.
Benjamin, Walter. El París de Baudelaire. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2012.
Benjamin, Walter. Libro de los pasajes. Madrid: Ediciones Akal, 1981.
Brunet, Francois. Photography and Literature. Londres: Reaktions Book, 2013.
Chávez Fajardo, Soledad. “De resemantizaciones, remedos y reminiscencias. El Cerro Santa Lucía y su intervención”. Arteologie, nº 3, 2012.
Chávez Fajardo, Soledad. “De un jardín aéreo”. Álbum del Santa Lucía. Santiago de Chile: Planeta sustentable, 2014.
Cortez-Rocca, Paola. El tiempo de la máquina. Retratos, paisajes y otras imágenes de la nación. Buenos Aires: Colihue, 2011.
Crary, Jonathan. Las técnicas del observador. Visión y modernidad en el siglo XIX. Murcia: CENDEAC, 2008.
Flusser, Vilém. Para una filosofía de la fotografía. Buenos Aires: La marca editora, 2014.
Hidalgo, Germán. “Panoramic view and national identity. Two of Santiago de Chile’s public spaces in the second half of the nineteenth century”, Planning perspectives, vol. 24, n°3, 2009.
Iroumé, Nicol y Paulina González. Recorridos Fotográficos. Hacia la legitimación de la fotografía como obra de arte. Santiago de Chile: Ministerios de la Cultura, las Artes y el Patrimonio, 2018.
Leuner, Kirstyn Jean. The Diorama and the Book in the Romantic Era and Nineteenth Century (1780-1860): “Still Craving Combinations of New Forms”. University of Colorado Boulder: English Graduate Theses & Dissertations, 2014.
Navarrete, Luis. “La fotografía artística”. Selecta. Revista Mensual, Literaria y Artística, Año I, nº 3, 1909.
Ossandón, Carlos y Eduardo Santa Cruz. El estallido de las formas. Santiago de Chile: LOM/Universidad ARCIS, 2005.
Pérez de Arce, Rodrigo; Astaburuaga, Ricardo; Rodríguez, Hernán. La montaña mágica: el cerro Santa Lucía y la ciudad de Santiago. Santiago de Chile: ARQ, 1993.
Peliowski, Amari. 2016. “L’album du Santa Lucía. Photographier la perspective urbaine”. En Hélène Bocard y Jean-Philippe Garric. Architectes et photographes au XIXe siècle. Paris: Publications de l’Institut national d’histoire de l’art, 2016.
Peliowski Dobbs, Amari y Catalina Valdés Echenique. “Santa Lucía. Imágenes de un cerro que mira una ciudad”. Urbana: Rev. Eletrónica Cent. Interdiscip. Estud. Cid, vol. 10, n°1, 2018.
Posever Curtis, Verna. Photographic Memory. The Album in the age of Photography. New York: Apertire Foundation, 2011.
Ramos, Julio. Desencuentros de la modernidad en América Latina. Caracas: El perro y la rana, 2009.
Robinson, H. P. Picture making by photography. London: Scovill Manufacturing Company, 1884.
Rodríguez Lehmann, Cecilia. “La fotografía y el álbum de cigarrillos. Relatos menores del entresiglo venezolano” Estudios Filológicos, n° 61, 2018.
Rodríguez Villegas, Hernán. Fotógrafos en Chile durante el siglo XIX. Santiago de Chile: Centro Nacional del Patrimonio Fotográfico, 2001.
Vicuña Mackenna, Benjamín. Álbum del Santa Lucía. Santiago de Chile: Planeta Sostenible Ediciones, 2014.
Vicuña Mackenna, Benjamín. Álbum del Santa Lucía. Santiago de Chile: Imprenta de la Librería del Mercurio, 1874a.
Vicuña Mackenna, Benjamín. Guía popular y breve descripción del paseo para las personas que lo visiten. Santiago de Chile: Imprenta de la Librería del Mercurio, 1874b.
Vicuña Mackenna, Benjamín. Páginas de mi diario durante tres años de viaje, 1853-1854-1855. Santiago de Chile: Imprenta del ferrocarril, 1856.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.