Abstract
The intention of this article is to analyze the cinematographic representation of the poverty in five Chilean movies realized during the military dictatorship of general Augusto Pinochet. Specially we will reflect about the way in which these audio-visual representations contributed to provide a knowledge/power regarding the cultural inscription of the poor, the marginality and the popular, trying to investigate the relationship –complex and not free of tension– that exists between political context (dictatorship, repression, neoliberalism) and audiovisual image (stereotypes, image, representation, aesthetics). Through the analysis of the representations and the audiovisuals discourses about the poor during this period, we want to approach the ideological implications of these images of marginality, and try to understand to what extent they function as devices of subjectivation of the popular.
References
Aceituno, Roberto (2012). Memoria de las cosas. Santiago de Chile: Ediciones Departamento de Artes Visuales, Universidad de Chile.
Araujo, Kathya y Martuccelli, Danilo (2012). Desafíos comunes. Retrato de la sociedad chilena y sus individuos. Tomo I. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
Barthes, Roland (1999). Mitologías. México: Siglo XXI Editores.
—. (2001). S/Z. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Blanco, Fernando (2012). Desmemoria y perversión. Privatizar lo público, mediatizar lo íntimo, administrar lo privado. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio.
Boron, Atilio (1999). “Intervención en el diálogo la trama del neoliberalismo: mercado, crisis y exclusión social”. En Emir Sader y Pablo Gentili (Coord.) La trama del neoliberalismo Mercado, crisis y exclusión social. Buenos Aires: EUDEBA, 91-128.
Bourdieu. Pierre (2006). “Campo de poder, campo intelectual y habitus de clase”. En Intelectuales, política y poder. Buenos Aires: EUDEBA, 23-42.
Bourriaud, Nicolas (2013). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
Brunner, José Joaquín. (1978). Apuntes sobre la figura cultural del pobre. Documento de trabajo N° 69/78. Santiago de Chile: FLACSO.
—. (1981). La cultura autoritaria en Chile. Santiago de Chile: FLACSO.
—. (1988). Un espejo trizado. Ensayos sobre cultura y políticas culturales. Santiago de Chile: FLACSO.
Brunner, José Joaquín, Barrios, Alicia. y Catalán, Carlos (1989). Chile: transformaciones culturales y modernidad. Santiago de Chile: FLACSO.
Corro, Pablo (2012). Retóricas del cine chileno. Ensayos con el realismo. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio e Instituto de Estética Pontificia Universidad Católica.
Deleuze, Gilles (1987a). Foucault. Barcelona: Paidós.
—. (1987b). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Barcelona: Paidós.
De los Ríos, Valeria (2014). “El zapato chino como alegoría política, una aproximación”. En Claudia Barril, Pablo Corro y José M. Santa Cruz (eds.) (2014). Audiovisual y política en Chile. Santiago: Editorial ARCIS, 176-181.
Didi-Huberman, Georges (2015a). Remontajes al tiempo padecido. El ojo de la historia 2. Buenos Aires: Editorial Biblos.
—. (2015b). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
—. (2014). Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Buenos Aires: Manantial.
Donoso, Karen (2013). “El ‘apagón cultural’ en Chile: políticas culturales y censura en la dictadura de Pinochet 1973-1983”. En Outros Tempos, vol. 10, Nº. 16, 104-129.
Esposito, Roberto (2011). Bíos. Biopolítica y filosofía. Buenos Aires: Amorrortu Ediciones.
Foxley, Alejandro (1982). “Experimentos neoliberales en América Latina”. Estudios CIEPLAN N° 7, número especial, 5-132.
Gallardo, Francisco (2007). “A La sombra del sol y la penumbra de los tiempos de la historia”. Estudios Atacameños: Arqueología y Antropología Surandinas N° 33, 125-132.
Héritier, Françoise (2007). Masculino/Femenino II. Disolver las jerarquías. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Hurtado, María Luz (1985). La industria cinematográfica en Chile: límites y posibilidades de su democratización. Santiago de Chile: CENECA.
Krotz, Esteban (2002). La otredad cultural. Entre utopía y ciencia. Un estudio sobre el origen, el desarrollo y la reorientación de la antropología. México DF: Fondo de Cultura Económica.
Lewis, Oscar (1980). Antropología de la pobreza. México DF: Fondo de Cultura Económica.
Lindner, Burkhardt (2014). “Alegoría”. En Michel Opitz y Erdmut Wizisla (Eds.) Conceptos de Walter Benjamin. Buenos Aires: Editorial Las cuarentas, 17-82.
Mayol, Alberto y Ahumada, José Miguel (2015). Economía política del fracaso. La falsa modernización del modelo neoliberal. Santiago de Chile: El Desconcierto Editores.
Mouesca, Jaqueline. (1998). Plano secuencia de la memoria de Chile. Veinticinco años de cine chileno (1960-1985). Madrid/ Santiago de Chile: Ediciones del Litoral.
Mouesca, Jacqueline y Orellana, Carlos (2010). Breve historia del cine chileno. Desde sus orígenes hasta nuestros días. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
Mulvey, Laura (2001). “Placer visual y cine narrativo”. En Willis, Brian (ed.) Arte después de la modernidad. Nuevos planteamientos en torno a la representación. Madrid: Akal, 365-388.
Rancière, Jacques (2011). El malestar en la estética. Buenos Aires: Campo Intelectual
—. (2009). El reparto de lo sensible. Estética y política. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
Richard, Nelly (2011). La insubordinación de los signos. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio.
Ruffinelli, Jorge (ed.) El cine nómade de Cristián Sánchez. Santiago de Chile: Uqbar Editores.
Ruffinelli, Jorge y Sánchez, Cristián (2007). “El deseo de desear. Una conversación con Cristián Sánchez”. En Jorge Ruffinelli (ed.) El cine nómade de Cristián Sánchez. Santiago de Chile: Uqbar Editores, 49-107.
Soto, Héctor (2007). La aproximación del cine a la realidad no es inocente. En J. Ruffinelli (ed.) El cine nómade de Cristián Sánchez. Santiago de Chile: Uqbar Editores, 217- 221.
Turner, Víctor (1988). El proceso ritual. Estructura y antiestructura. Madrid: Taurus.
Filmografía
A la sombra del sol (Película). Dirección, Silvio Caiozzi y Pablo Perelman (1974), (67 min.), 35 mm. Color.
El zapato chino (película). Dirección, Cristián Sánchez (1979), (71 min.), 16 mm. Blanco y Negro.
Hechos Consumados (película). Dirección Luis R. Vera (1986), (109 min.), 16 mm. Blanco y negro.
Sussi (película). Director, Gonzalo Justiniano (1988), (100 min.), 35 mm. Color.
Todo por nada (película). Director, Alfredo Lamadrid (1989), (100 min.). 35 mm. Color.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2019 Universum (Talca. En línea)